Pyhien joukkoon luetun isämme
Epifanioksen, Kyproksen piispan, puhe Herran ja Vapahtajamme
Jeesuksen Kristuksen jumalallisen ruumiin hautauksesta, Joosef
Arimatialaisesta ja Herran pelastavaisten kärsimyksien jälkeen
ihmeellisesti tapahtuneesta laskeutumisesta tuonelaan
Suurena ja pyhänä lauantaina
(katkelmia)
Mitä tämä on? Tänään maan päällä
vallitsee syvä hiljaisuus, syvä hiljaisuus ja rauha: syvä
hiljaisuus, koska Kuningas nukkuu. Maa on pelästynyt ja vaiennut,
koska Herra nukkui pois lihassa ja nosti ylös aikojen alusta asti
kuolleet. Jumala kuoli lihassa ja tuonela kauhistui. Jumala nukahti
hetkeksi ja nosti ylös tuonelassa olevat.
Missä ovat nyt hetki sitten
tapahtuneet järistykset, Kristusta vastaan suunnatut huudot ja
meteli, oi lainrikkojat? Missä ovat kansanjoukot, juonittelut,
asejoukot ja keihäät? Missä ovat kuninkaat, papit ja tuomittavat
tuomarit? Missä ovat lyhdyt, veitset ja tahdittomat huudot? Missä
kansat, ahdistelut ja kelvoton vartio? Totisesti, totisesti kansat
ahkeroivat tyhjien ja turhien asioiden parissa. He iskivät
kulmakiveä, Kristusta vastaan, mutta heidät itsensä hajotettiin:
he heittivät hänet hedelmättömään kallioon, mutta heidät
itsensä hajoitettiin, ja heidän aaltonsa hajosivat vaahdoksi. He
hyökkäsivät valloittamatonta salamaa vastaan, ja heidät itsensä
lyötiin maahan: he kohottivat ristille elämän perustuskallion, ja
tultuaan alas hän kuoletti heidät. He sitoivat suuren Sampsonin,
Jumal-auringon, mutta hän syöksi kadotukseen vierasrotuiset ja
lainrikkojat aukaistuaan iankaikkiset kahleet. Kristus,
Jumal-aurinko, laskeutui maan alle, ja juutalaisille koitti synkkä
yö. Tänään on pelastus tullut maan päällä oleville ja aikojen
alusta asti maan alla olleille: tänään on pelastus tullut
maailmalle, niin näkyvälle kuin näkymättömällekin.
Kaksinkertainen on tänään Valtiaan ilmestyminen, kaksinkertainen
jumalallinen pelastustalous, kaksinkertainen ihmisrakkaus,
kaksinkertainen ristiltä laskeutuminen ja tuonelaan astuminen,
kaksinkertainen on Jumalan ihmisten luona vierailu! Taivaasta maahan
ja maasta maan alle Jumala tulee: tuonelan portit avautuvat. Aikojen
alusta asti kuolleet, iloitkaa! Pimeydessä ja kuoleman varjossa
olevat, ottakaa vastaan suuri valo! Valtias on palvelijoidensa
kanssa, Jumala on kuolleiden kanssa. Kuolevaisten kanssa on elämä,
syyllisten kanssa syytön. Pimeydessä olevien kanssa on illaton
valo, vankien kanssa vapauttaja, maan alla olevien kanssa on taivaan
yläpuolelta tuleva. Kristus on maan päällä, sen me olemme jo
uskoneet. Kokoontukaamme yhteen ja nähkäämme salaisuudet, joita
Kristus tekee kuolleiden joukossa: tuntekaamme salaisen Jumalan
salaiset, maan alla tekemät asiat! Oppikaamme, miten myös
tuonelassa oleville ilmestyi saarnaaja.
Siis mitenkä on? Pelastaako tuonelassa
ilmestynyt Jumala yksinkertaisesti kaikki? Ei, vaan sielläkin hän
pelastaa häneen uskovat. Eilen tapahtuivat pelastustalouden teot,
tänään hän käyttää valtaansa. Eilen hän kärsi sairauden,
tänään hän näyttää kunniansa. Eilen hän ilmaisi
inhimillisyytensä, tänään jumalallisuutensa. Eilen häntä
ruoskittiin, tänään hän jumaluuden salamalla lyö tuonelan
asuinpaikkaan. Eilen hänet sidottiin, tänään hän sitoo
hirmuvaltiaan avaamattomilla solmuilla. Eilen hänet tuomittiin,
tänään hän lahjoittaa tuomituille vapauden. Eilen Pilatuksen
käskyläiset pilkkasivat häntä, tänään tuonelan portinvartijat
kauhistuvat nähdessään hänet. Mutta kuule Kristuksen kärsimisen
korkeaa sanomaa, kuule ja ylistä häntä! Kuule ja kunnioita häntä,
kuule ja saarnaa Jumalan suurista ihmeistä: kuinka laki väistyy,
kuinka armo kukoistaa, kuinka ennustukset käyvät toteen, kuinka
varjot hälvenevät, kuinka aurinko täyttää maanpiirin, kuinka
vanha liitto osoittautuu vanhentuneeksi, kuinka uusi liitto
vahvistetaan, kuinka vanha väistyy ja uusi puhkeaa kukkaan. Kaksi
kansaa on Siionissa Kristuksen kärsimyksen aikoihin, Juudean kansa
ja pakanat; kaksi kuningasta, Pilatus ja Herodes; kaksi ylipappia,
Hannas ja Keefas, jotta myös toteutuisivat molemmat pääsiäiset,
se, jonka juhliminen nyt päättyy ja se Kristuksen pääsiäinen,
joka nyt alkaa. Kaksi uhria toimitettiin tämän illan aikana, koska
silloin toteutui niin elävien kuin kuolleidenkin pelastus.
Juutalainen sitoo uhrilampaan teuraaksi, pakanakuningas taas
lihaksitulleen Jumalan. Juutalainen levitti varjon, pakana taas
riensi Jumalaa, aurinkoa kohden. Kristuksen sitoneet lähtivät hänen
luotaan pois, kun taas pakanat ottivat hänet ilolla vastaan.
Juutalaiset toimittivat eläinuhrin, kun taas pakanat tarjosivat
jumalallisen ruumiin uhriksi. Juutalaiset muistelivat Egyptistä paon
muistoa, kun taas pakanat ennustivat eksytyksestä vapautumista.
Mutta kokoontukaamme yhteen,
tanssikaamme yhdessä, kiiruhtakaamme, riemuitkaamme, iloitkaamme
yhdessä, toimittakaamme juhlasaatto, veisatkaamme, rientäkäämme
nähdessämme Jumalan sovinto ihmisten kanssa, hyvän Valtiaan meille
antama vapautus tuomiosta. Sillä luonnoltaan ihmisiä rakastava
kulkee päästämään urheasti ja suurella vallalla vapaaksi aikojen
alusta asti kahlehdittuina olleet haudoissa asuvat, jotka katkera ja
kyltymätön kuolema on hirmuvaltiaan tavoin niellyt ja kaapannut
pois Jumalan luota ja koonnut yhteen. Siellä on sidottuna
ensiksiluotu ja ensimmäisenä syntynyt Aadam, joka on kaikkia
alimpia tuomittuja alempi. Siellä on ensimmäisenä kuollut Aabel,
joka oli myös ensimmäinen hurskas paimen, Kristus-paimenen
epäoikeudenmukaisen teurastuksen esikuva. Siellä on Nooa,
Kristuksen esikuva, joka rakensi Jumalan Kirkon suuren arkin, joka
pelasti kaikki petojen lailla eläneet kansat siveettömyyden
tulvalta kyyhkyn, Pyhän Hengen, kautta, ja hääti pois arkista
synkeän korpin. Siellä on Kristuksen esi-isä Aabraham, uhraaja,
joka uhrasi Jumalalle miekalla miekan iskemättömän ja kuoletetun,
mutta kuolemattoman autuaan uhrin. Siellä alhaalla on sidottuna
Iisak, jonka muinoin Aabraham sitoi maan päällä kuvaten ennalta
Kristusta. Siellä on Jaakob alhaalla tuonelassa valittamassa, joka
ennen valitti maan päällä Joosefin takia. Siellä on Joosef
sidottuna, josta tuli Egyptin vankeudessa Kristuksen esikuva, koska
hän oli yhtä aikaa vangittu ja valtias. Siellä alhaalla pimeydessä
on Mooses, joka muinoin oli maan päällä varaston pimeydessä.
Siellä on Daniel tuonelan kuilussa, joka maan päällä oli
aikoinaan leijonien kuilussa. Siellä on Jeremias mutakuilussa,
tuonelan ja kuoleman turmeluksen kuilussa. Siellä, tuonelan valaan
koko maailman nielevässä vatsassa makaa Joona, joka oli esikuvana
Kristukselle, iankaikkiselle ja ennen aikoja olevalle Joonalle, joka
elää aina ja ikuisesti. Siellä on vielä Daavid, Jumalan esi-isä,
jonka lihalliseen sukuun syntyi Kristus. Mutta miksi puhun vain
Daavidista, Joonasta ja Salomonista? Siellä on myös suuri Johannes,
suurin kaikista profeetoista, joka pimeässä kohdussa saarnasti
ennalta kaikille Kristuksesta: kaksinkertainen edelläkävijä, niin
elävien kuin kuolleidenkin saarnamies, hän, joka lähetettiin
Herodeksen vankilasta tuonelan yleiseen vankilaan, jossa ovat kaikki
aikojen alusta kuolleet vanhurskaat ja syntiset. Siellä profeetat ja
vanhurskaat kantoivat salaisesti lakkaamattomia rukouksia Jumalalle
anoen vapautusta siitä kauheasta ja hämärästä vihollisen
hallitsemasta, pimeästä ja synkästä, loppumattomasta yöstä.
Yksi heistä sanoi Jumalalle: ”Tuonelan kohdusta minä huudan apua,
ja sinä, Herra, kuulet ääneni” (Joon. 2:3), toinen taas:
”Syvyydestä minä huudan sinua, Herra. Herra, kuule minun ääneni”
(Ps. 130:1-2).
”Kohotkaa korkeiksi, portit,
avartukaa, ikiaikaiset ovet!” (Ps. 24:9)
Tuonelaan mentyään Kristus katkaisi
kaikkien hämmästykseksi tuonelan vallanpitäjien päät: tuonelan
vartijat tärisivät hänet nähdessään, he avasivat siellä
kahleensa ja sanoivat: ”Kuka on kirkkauden kuningas?” (Ps. 24:10)
Kuka on tämä, joka on tehnyt kaikki nämä ihmeet? Kuka on
kirkkauden kuningas, joka on nyt tuonelassa tehnyt asioita, joita ei
tuonelassa ole koskaan ennen nähty? Kuka on hän, joka päästi
sieltä vapaaksi aikojen alusta asti kuolleina olleet? Kuka on hän,
joka hajottaa meidän, valloittamattomien, röyhkeyden ja vallan,
joka vie pois tuonelan vankilasta aikojen alusta asti olleet
vankeina? Heille huusivat Valtiaan taivaalliset voimat sanoen:
”Haluatteko tietää, oi lainrikkojat hirmuvaltiaat, kuka on tämä
kirkkauden kuningas? ”Hän on Herra, väkevä ja voimallinen. Hän
on Herra, voiton sankari” (Ps. 24:8). Tämä on se, joka on
karkottanut ja heittänyt teidät pois taivaan avaruudesta, oi kurjat
ja lakia rikkovat hirmuvaltiaat! Tämä tässä on se, joka Jordanin
vesillä murskasi teidän lohikäärmeidenne päät. Tämä tässä
on se, joka kohotettiin ristille, joka voitti ja kuoletti teidät.
Tämä tässä on se, joka kahlitsi ja ajoi teidät pimeyden
syvyyksiin. Tämä tässä on se, joka saattaa teidät iankaikkiseen
tuleen ja Gehennaan. Älkää siis pohtiko älkääkä odotelko, vaan
kiiruhtakaa ja tuokaa ulos sidotut, jotka te tähän mennessä olette
pahuudessanne nielleet. Sillä teidän valtanne lakkaa, teidän
hirmuvaltanne raukeaa: teidän väkivaltanne kauheasti lopetetaan,
teidän röyhkeytenne on saanut päätöksensä! Teidän voimanne
poljetaan maahan ja tuhotaan.” Näin Valtiaan hallitsevat
sotajoukot puhuivat vastustaville voimille ja kiiruhtivat tutkimaan
vankilan sen perustuksia myöten. He ajoivat vastustavat voimat yhä
syvemmälle. Toiset enkelit tutkivat kuopat, linnoitukset ja luolat
ja juoksivat kiireesti. Toiset toivat Valtiaan luo sidottuina olevia,
toiset taas sitoivat vapaana kulkevan hirmuhallitsijan, toiset
vapauttivat aikojen alusta asti kahlehdittuina olleita, ja Valtiaan
tultua sisään he ylistivät häntä kuninkaana ja voitollisena
Jumalana.
Tämän tapahtuessa huusivat,
kauhistuivat ja vapisivat kaikki, niin ne, jotka olivat joutuvat
kadotukseen kuin nekin, jotka tultiin pelastamaan, kun Valtias
ilmestyi valloittamaan syvimmät kuilut. Aadam, ensiksiluotu kaikista
ihmisistä ja ensimmäisenä kaikista kuolleista, joka oli kaikista
syvimmällä sidottujen keskellä, kuuli Valtiaan jalat kun hän
saapui sidottuja kohti ja tunnisti hänen äänensä, kun hän käveli
sidottujen keskellä ja kääntyi kaikkien puoleen, jotka olivat
hänen kanssaan sidottuina aikojen alusta: ”Kenen jalkojen äänen
kuulenkaan lähestyvän meitä! Jos hän on tullut tänne muuttamaan
asiat, me vapaudumme kahleistamme: jos näemme hänet, pelastumme
tuonelasta.” Näin sanoi Aadam kanssaan tuomituille, ja heti saapui
Valtias heidän luokseen kantaen voittoaseenaan ristiä. Tämän
nähdessään ensiksiluotu Aadam löi hämmästyksestä rintaansa ja
huusi kaikille: ”Herrani on kaikkien kanssa!” Kristus vastasi ja
sanoi Aadamille: ”Niin myös sinun henkesi kanssa.” Ja ottaen
häntä kädestä kiinni Kristus sanoi hänelle nostaen hänet ylös:
”Nouse, oi nukkuja, ja nouse kuolleista, ja Kristus valaisee sinut.
Minä olen sinun Jumalasi, joka olen sinun tähtesi tullut pojaksesi,
joka sinun tähtesi ja sinusta syntyneiden tähden nyt käsken
sidottuina olevia: Tulkaa ulos! Ja pimeydessä olevia: Vastaanottakaa
valkeus!Ja kuolonuneen nukkuneille: Nouskaa kuolleista! Sinua käsken:
Nouse, oi nukkuja, sillä en luonut sinua siksi, että olisit
tuonelassa. Nouse kuolleista: minä olen kuolleiden elämä. Nouse,
minun luomukseni, nouse, minun kuvani ja kaltaisuuteni. Nouse,
lähtekäämme täältä, sillä sinä olet minussa ja minä olen
sinussa, ja me olemme yksi ja jakamaton persoona. Sinun takiasi
Jumalastasi tuli sinun poikasi: sinun takiasi Valtias otti sinun,
palvelijan, muotosi. Sinun takiasi taivaita ylempi tuli maan alle:
sinun ihmisyytesi takia hänestä tuli avuton ihminen, vapaa
kuolleiden joukossa. Sinun takiasi, joka jouduit pois puutarhasta,
hänet kavallettiin juutalaisten puutarhassa ja puutarhassa hänet
ristiinnaulittiin. Näe sylkemiset kasvoillani, jotka otin vastaan
sinun tähtesi, jotta palauttaisin sinut alkuperäisen jumalallisen
elämän henkäyksen tilaan. Näe lyönnit, jotka otin vastaan, jotta
palauttaisin sinut jälleen alkuperäisen kuvani kaltaisuuteen. Näe
selkäni ruoskaniskut, jotka otin vastaan, jotta voisin ottaa
selästäsi pois synnin raskaan taakan. Näe käteni, jotka
levitettiin ristille sinun tähtesi, joka ojensit kätesi
kelvottomasti puuta kohti. Näe jalkani, jotka on levitetty ja
isketty puuhun sinun jalkojesi takia, jotka riensivät
tottelemattomuuden puun luo kuudentena päivänä, jolloin
päätettiin, että palauttaisin sinut alkuperäiseen kuvaasi ja
avaisin jälleen paratiisin.
Sinun tähtesi maistoin sappea, jotta
parantaisin sinut karvaanmakean nautinnon syömisestä. Maistoin
etikkaa, jotta tuhoaisin kuoleman karvauden ja luonnonvastaisen
juoman. Otin vastaan sienen, jotta pyyhkisin tyhjäksi synnin
velkakirjan. Otin vastaan ruokokepin, jotta allekirjoittaisin
ihmissuvun vapautussopimuksen. Nukuin kuolemaan ristillä ja
keihäällä minun kylkeäni pistettiin sinun, paratiisissa nukkuneen
ja kyljestäsi otetun Eevan takia. Minun kylkeni paransi kyljen
vaivat: minun kuolonuneni tuo sinut pois tuonelan unesta. Minun
keihääni tuhosi sinua vastaan tähdätyn keihään. Nouse siis,
lähtekäämme täältä! Vihollinen vei sinut pois maanpäällisestä
paratiisista. Enää en aseta sinua paratiisiin vaan taivaalliselle
valtaistuimelle. Minä vein sinulta elämän esikuvana olleen puun
takia, mutta katso! Minä olen palauttanut sinut elämään. Määräsin
kerubit palvelemaan ja vartioimaan sinua. Minä teen Jumalana
kerubeista sinun palvelijoitasi. Sinä piilouduit alastomuudessasi
Jumalalta: mutta katso, sinä olet kätkenyt itseesi alastoman
Jumalan. Sinä pukeuduit häpeän nahkavaatteeseen: mutta Jumala
pukeutui sinun lihasi ja veresi vaatteeseen. Sen tähden nouskaa,
lähtekäämme täältä, kuolemasta elämään, turmeluksesta
turmeltumattomuuteen, pimeydestä ikuiseen valoon. Nouskaa,
lähtekäämme täältä, murheesta iloon, orjuudesta vapauteen,
vankeudesta ylhäiseen Jerusalemiin, vieraasta vallasta paratiisin
nautintoon, maasta taivaaseen. Sillä minä kuolin ja nousin ylös
hallitakseni eläviä ja kuolleita. Nouskaa, lähtekäämme täältä:
sillä taivaallinen isäni ottaa vastaan kadonneen lampaan.
Yhdeksänkymmentä yhdeksän enkelilammasta odottaa Aadamia, heidän
kanssapalvelijaansa, milloin hän tulee järkiinsä ja palaa Jumalan
luo. Kerubi-istuin on valmistettu, vaunut ovat valmiina. Häähuone
odottaa, lahjat ovat valmiina. Ikuiset asumukset ovat valmiina,
hyveiden aarrearkut ovat avoinna! Taivasten valtakunta on ollut
valmiina aikojen alusta saakka, Ihmistä odottavat ne hyveet, joita
silmä ei nähnyt eikä korva kuullut ja joita ihmissydän ei ole
aistinut.
Valtiaan näin puhuttua Aadam nousi
ylös yhdessä hänen kanssaan ja heidän joukkoonsa liittyi Eeva.
Samoin myös monia muita uskossa nukkuneita ruumiita nousi ylös
saarnaten Valtiaan kolmantena päivänä tapahtuvaa ylösnousemusta.
Ottakaamme se vastaan ilolla, oi uskovat, ja nähkäämme se sekä
iloitkaamme siitä enkelien kanssa riemuiten, ruumiittomien voimien
kanssa juhlien, kunnioittaen Kristusta, joka nosti teidät kuolleista
ja teki teidät eläviksi. Hänelle kuuluu kunnia ja valta, samoin
kuin hänen aluttomalle Isälleen ja kaikkeinpyhälle, hyvälle ja
eläväksitekevälle Hengelleen nyt ja aina ja iankaikkisesta
iankaikkiseen. Aamen.
(suom. Jaakko Olkinuora)
Kommentit
Lähetä kommentti