En ole yleensä kirjoittanut tänne blogiin omia tekstejäni, vaan rajoittunut ainoastaan käännöksien julkaisemiseen. Monet ovat kuitenkin pyytäneet minua kirjoittamaan lyhyen johdatuksen ortodoksiseen raamatuntulkintaan, joten tartuin tuumasta toimeen.
Viime aikoina julkisessa keskustelussa on eri yhteyksissä
viitattu kristinuskon tärkeimpään kirjaan, Raamattuun. Puheenvuoroista on
kuitenkin käynyt ilmi, että raamatuntulkintamenetelmien tuntemus vaihtelee,
eivätkä aina lukijoille tai kirjoittajille edes tulkinnan perusperiaatteet ole selvillä. Erityisesti
olen törmännyt epätietoisuuteen ortodoksisesta raamatuntulkintaperinteestä. Miten kirkkomme siis tulkitsee pyhiä kirjoituksia?
Usein sanotaan, että
ortodoksinen kirkko on tradition kirkko. Uskon lähteinä pidetäänkin Raamatun ohella
kirkon kaksituhatvuotista traditiota: Raamattu kuuluu traditioon, ja traditio
taas pohjautuu Raamattuun. Tradition ytimessä ovat ensimmäisen vuosituhannen
aikana vaikuttaneet kirkkoisät ja myös kirkolliskokoukset, joihin he
osallistuvat. Kreikan traditiota tarkoittava sana, paradosis, tarkoittaa kirjaimellisesti toiselle luovuttamista:
kirkon perimätieto on siis pyhien isien toisilleen ja edelleen meille
välittämää opetusta. Toisaalta traditiolla tarkoitetaan myös Jumalan meille
välittämää tietoa, ja siksi traditiota yleensä luonnehditaankin Pyhän Hengen
toimintana kirkossa. Näiden kahden elementin yhdistyminen muodostaakin koko
ortodoksisen kirkon traditiokäsityksen: Pyhä Henki toimii jokaisen sukupolven
keskuudessa, mutta koska Jumala on ”aina oleva ja muuttumaton”, on traditiossa
nähtävissä myös tietty pysyvyys ja jatkumo. Siksi ekumeeniset eli
maailmanlaajuiset kirkolliskokoukset, joista edellinen on järjestetty vuonna
787, toimivatkin yhtenäisessä hengessä ja hyväksyvät aina edeltäjiensä
päätökset. Tätä pidetään yhtenä Pyhän Hengen toiminnan kriteereistä.
Raamatuntulkintaperinteet siis
liittyvät ortodoksisessa kirkossa juuri kirkkoisien välittämään traditioon.
Heidän raamatullista ajatteluaan ohjaa Kristus-keskeisyys: koko Vanha
testamentti nähdään valmistautumisena Jumalan lihaksituloon Jeesuksen
persoonassa, ja Uusi testamentti puolestaan kuvaa tuota Jumalan Sanan näkyvää
ilmestymistä maailmalle. Ortodoksisen raamattukäsityksen mukaan Vanhan
testamentin historialliset tapahtumat ja profetiat Kristuksesta ovat Jumalan ja
ihmisten yhteistoiminnan tulosta: profeetat näkivät hengessään tulevia
tapahtumia, ja siksi pystyivät kuvaamaan niitä niin osuvasti kirjoituksissaan.
Esimerkiksi pyhä Gregorios Palamas, joka vaikutti 1300-luvulla mutta edusti
osaltaan kirkkoisien perinnettä, kuvaili 53. saarnassaan ilmestysmajan rakentamista Israelin
erämaavaelluksen aikana. Myöhemmässä kirkon perinteessä ilmestysmajaa pidettiin
Jumalansynnyttäjän esikuvana: samalla tavoin kuin Jumalan kirkkaus asui ilmestysmajassa,
asui Kristus Marian kohdussa. Niinpä pyhä Gregorios kuvaakin, kuinka Mooses
näki Neitsytäidin sielunsa silmin, ja Jumalanäiti oli näin siis osittain läsnä
jo historiallisessa esikuvassaan.
Ortodoksisessa
raamatuntulkinnassa yhdistyy Vanhan testamentin tekstien historiallinen ja
hengellinen tulkinta. Tulkintaperinteet on nykyään totuttu jakamaan kahteen alakategoriaan. Ensimmäinen niistä on typologia, jossa
jokin Uuden testamentin tapahtuma tai henkilö vastaa historiallista esikuvaansa
Vanhassa testamentissa. Edellä mainittu ilmestysmaja on yksi tärkeimmistä
Jumalansynnyttäjän typologioista: samoin Marian esikuvina pidetään palavaa
pensasta, Jerusalemin temppeliä ja Laulujen laulun kuvaamaa morsianta. Toisena
kirkkoisien raamatuntulkintatapana pidetään allegoriaa, jossa Vanhan
testamentin tapahtumille annetaan hengellisempiä ja kenties abstraktimpia
merkityksiä. Näiden kahden menetelmän jaottelu ei kuitenkaan ole
yksinkertaista, ja oikeastaan tiukka jaottelu niiden välillä syntyi vasta
1900-luvulla roomalaiskatolilaisen kirkon piirissä harjoitetussa
eksegetiikassa eli raamatuntutkimuksessa.
Kirkkoisät näkivät siis läpi
Raamatun nämä kaksi osittain päällekkäistä tulkintatapaa. Tekstikritiikki ja
eri kerrostumien havaitseminen, joka on saanut painoarvoa viime aikoina
erityisesti läntisessä raamatuntutkimuksessa, ei ollut heille vierasta: monet
kirkkoisät olivat saaneet koulutuksen aikansa parhaissa pakanallisissa
oppilaitoksissa, joissa tekstikritiikin historia oli Bysantin valtakunnan
aikana jo vakiintunut merkittäväksi tutkimussuuntaukseksi. Kirkkoisiä kuitenkin
kiinnosti nimenomaan Jumalan toiminta ihmiskunnan historiassa, eivätkä he
lähestyneet Raamattua yksinomaan historiateoksena – vaikkakin Raamatun
historiallisuus oli erityisesti typologisessa ajattelutavassa merkittävä asia.
Kirkkoisien ajattelussa Vanhan testamentin tapahtumat, jotka ennustivat Uuden liiton
tapahtumia, olivat historiallisesti tosia.
Typologista ajattelutapaa
korostaa myös bysanttilainen, eräänlainen syklinen aikakäsitys, joka edelleen
muodostaa ortodoksisen ajan teologian ytimen. Jumalanpalveluksen aikana lineaarinen
aika menettää merkityksensä, sillä koko pelastushistoria ja myös tulevaisuus ja
lopun ajan tapahtumat sekä eskhaton, pelastushistorian
päätös, ovat läsnä uskovien kanssa samassa tilassa ja ajassa. Tätä ajattelua
ilmaisevat kirkkoveisut, jotka julistavat: ”Tänä
päivänä Neitsyt yliolennollisen synnyttää...” ”Tämä päivä on Jumalan hyvän tahdon julistus ja ihmisten pelastuksen
ennustus…” Samalla perinteinen ortodoksinen kirkkomaalaus, jossa ei käytetä
syvyysvaikutelmaa, luo tunteen siitä, että ikoneihin kuvatut pyhät ovat todella
läsnä kanssamme samassa ajassa ja paikassa. Toisinaan ikoneihin saatetaan myös
kuvata eri vuosisatoina eläneitä henkilöitä. Eukaristinen uhri ei ole Golgatan
uhrin toisto, vaan yksi ja sama uhri, joka tulee läsnä olevaksi jokaisessa
liturgiassa.
Raamattu on tähän ajatteluun
perustuen intertekstuaalinen kokoelma kirjoja, jotka ovat suhteessa toisiinsa –
Vanha testamentti antaa merkityksiä Uudelle testamentille ja päinvastoin.
Näiden yhteyksien löytäminen ei ole kuitenkaan mielivaltaisen tulkintaprosessin
tulos. Tärkein raamatuntulkinnan periaate kirkkoisille oli kristillisen elämän
viettäminen kirkon yhteydessä, minkä kautta raamatuntulkinta saa yhteisöllisen
luonteen. Tätä kirkkoruumiin jäsenenä olemista pidettiin kaiken pyhien
kirjoitusten selittämisen edellytyksenä: on mahdotonta lähestyä Raamattua
sisäisen katsomisen eli theorian kautta,
jos ei ole puhdistanut itseään kilvoittelulla, rukouksella, paastolla, hyvillä
teoilla, lähimmäisenrakkaudella ja tätä kautta lähestynyt Jumalaa.
Mikä tradition rooli on sitten
nykypäivän kirkossa? Pyhä Henki toimii edelleenkin, ja jokainen sukupolvi
jatkaa Raamatun tulkitsemista. Jos traditio kerta tarkoittaa perimätietoa,
tulee myös tuohon perimätietoon tutustua, jotta sekä horisontaalinen (ihmisiltä
ihmisille) että vertikaalinen (Jumalalta ihmisille) tiedonvälitys toteutuisi.
Kaikista olennaisin edellytys tälle tulkintatyölle on kuitenkin kirkon
liturgisen elämän kokeminen säännöllisenä omassa arjessa, tärkeimpänä pyhän
ehtoollisen mysteerioon osallistumisen muodossa, sekä sen yhdistäminen
henkilökohtaiseen kilvoitukseen paaston, päivittäisen rukouksen,
pidättyväisyyden ja luonnollisesti Raamatun ahkeran, henkilökohtaisen
tutkiskelun kautta. Bysanttilaisen hengellisen perinteen perusteella oikeanlainen
raamatuntulkinta ei ole mahdollista tämän kokonaisuuden ulkopuolella:
järkeilevä kirjoitusten lukeminen, jota ei edellä rukous, ei ole ortodoksisen
ajattelun mukaista. Tämä käsitys ei ole jämähtänyt Bysanttiin, vaan sen vahvistavat myös oman
aikamme pyhät ihmiset. Samaa perinnettä edustaa eräs
1900-luvun suurimpia pyhiä, pyhittäjä Siluan Athosvuorelainen, jonka mukaan se,
joka rukoilee puhtaasti, on teologi, ja joka on teologi, rukoilee puhtaasti. Tämä ajatus on peräisin Filokaliasta, eräästä ortodoksisen kirkon tärkeimmästä hengellisestä oppaasta, joka koostuu kirkkoisien kirjoituksista.
Koska nykyään emme
jumalanpalveluksissa muutamia poikkeuksia lukuun ottamatta kuule kirkkoisien
opetuspuheita, täytyy meidän aktivoitua omassa elämässämme lukemaan ahkerasti kaikkea,
mitä hallitsemillamme kielillä on saatavilla. Toisaalta kirkon raamatuntulkinta
välittyy jokaisessa jumalanpalveluksessa myös kirkkoveisuista, joista monet
tosin ovat niin moniulotteisia, että niiden sanoja soisi pohdittavan myös
jumalanpalvelusten ulkopuolella. Näin voimme mekin omana aikanamme pyhittyä,
avata – kirkkoisien sanoin – sielumme silmät sisäiseen Jumalan todellisuuden
katseluun ja ymmärtää Raamatun todellisen merkityksen. Ortodoksisen ajattelun
mukaan hengellisen elämän viettäminen, kirkon välittämään traditioon
yhdistettynä, on ainoa oikea tapa lähestyä kristinuskon pyhintä kirjaa.
Jaakko Olkinuora
P. S. Englannintaitoisille suosittelen jatkolukemiseksi John
Breckin teosta ”Scripture in Tradition: The Bible and Its Interpretation in the
Orthodox Church” (St. Vladimir’s Press, 2001).
Kommentit
Lähetä kommentti