EHTOOLLISEEN
VALMISTAUTUMINEN
Munkki Damaskinos
Ksenofontoslainen
Koko
ortodoksisen jumalanpalveluselämän ydin on Herran pyhä ehtoollinen,
salaisuuksista suurin, jossa leipä ja viini muuttuvat ihmeellisellä tavalla
Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Säännöllinen ehtoolliseen osallistuminen on
jokaisen ortodoksin velvollisuus, mutta sitä ei tule nähdä oikeastaan velvollisuutena
vaan koko ihmiselämän suurimpana ilona: mikä voi olla valtavampaa ja ihanampaa,
kuin ottaa itsensä Jumala sisäänsä ja tulla Kristuksen ruumiin kautta yhteen myös
kaikkien muiden kirkon jäsenten kanssa? Ehtoollisrukouksissa sanotaan, että
Kristuksen ruumis ja veri tuovat syntien anteeksiantamuksen, iankaikkisen
elämän, ruumiin ja sielun parannuksen ja aistien puhdistukseksi.
Ehtoollinen on
ortodoksisessa kirkossa rajattu vain ortodoksisen kirkon jäsenille. Siksi
esimerkiksi luterilaiset ja roomalaiskatolilaiset eivät saa osallistua
ortodoksiseen ehtoolliseen. Tämä johtuu siitä, että ortodoksinen kirkko on
Kristuksen ruumis, jonka jäseniä yhdistää yhteisesti tunnustettu usko. Siksi
henkilöt, jotka eivät jaa tätä samaa uskoa, eivät voi osallistua myöskään
Kristuksen ruumiin sakramentista, jossa uskovat tulevat yhdeksi keskenään. Ehtoollisyhteys
muiden kirkkokuntien kanssa ei ole ekumenian työväline, vaan tavoite: sen
saavuttamiseksi tarvitaan paljon työtä ja yhdentymistä.
Näin suureen salaisuuteen
tulee myös valmistautua asianmukaisella tavalla. Tässä jaksossa käsittelemme
ehtoolliseen valmistautumisen merkitystä. Ehtoollisen vietto ja siihen
valmistautuminen on ollut eri historian vaiheissa erilaista: alkukirkossa oli
oletuksena, että jokainen kirkon jäsen osallistui sunnuntaisin ehtoolliseen. Kun
kirkko kasvoi, alkoivat myös järjestelyt hieman muuttua, ja 300-luvulla pyhä Basileios
Suuri kehottaa osallistumaan ehtoolliseen pääsääntöisesti neljä kertaa
viikossa. Hieman myöhemmin pyhä Johannes Krysostomos puolestaan toteaa, että on
joitain kristittyjä, jotka osallistuvat ehtoolliseen vain kerran tai kaksi
vuodessa: mutta Johannes kysyy: ”Mikä käytäntö oikein? Se, että osallistutaan ehtoolliseen
kerran vuodessa? Se, että osallistutaan useasti? Se, että osallistutaan
kahdesti? Ei se, että osallistutaan kerran, tai että osallistutaan useasti tai
kahdesti, vaan se, että osallistutaan puhtain omintunnoin, puhtain sydämin ja
moitteettomasti eläen. Ne, jotka näin elävät, voivat lähestyä salaisuuksia
jatkuvasti, mutta ne jotka eivät näin elä, eivät saa kertaakaan tulla
ehtoolliselle.”
Ehtoolliseen tulee siis
pyhän Johanneksen mukaan osallistua niin, että olee moitteettomasti ja on
omaltatunnoltaan puhdas. Tässä uskovia auttaakseen ortodoksinen kirkko on kanoneissa
eli kirkkosäännöissään säätänyt tiettyjä perusedellytyksiä ehtoolliseen
osallistumiselle, joita kaikkien uskovien oletetaan noudattavan. Ne ovat paasto,
katumus, sovinto, puhdas elämä ja rukous: nyt käsittelemme kutakin näistä
erikseen.
Paasto
Ehtoollista edeltävä
paasto on ollut perusedellytyksenä kaikille ehtoolliseen osallistuville jo
300-luvulta. Tämä on jaettavissa kahteen osaan: samana päivänä noudatettavaan täyspaastoon
sekä paastoruoan syömiseen ehtoollista edeltävinä päivinä. Ehdottomana
perusedellytyksenä on, että ehtoollista edeltävästä keskiyöstä alkaen ehtoolliseen
osallistuja ei syö eikä juo mitään, ei edes vettä. Kaikki poikkeamat tästä on
sovittava oman rippi-isän kanssa: esimerkiksi terveydentila tai aamulääkkeet
saattavat vaatia veden juomista tai hieman ruokaa aamulla herätessä, mutta tällöinkin
olisi hyvä pitää ruoka ja juoma vähäisenä ja vaatimattomana. Olen useissa
kirkoissa myös tavannut kirkkokuorolaisia, jotka pitävät välttämättömänä veden
juomista ennen liturgiaa. Meillä Athosvuorella ei edes kesähelteillä sallita
veden juontia ehtoollispaaston aikana, ei edes laulajille, joten tällekin
tulisi pyytää aina erikseen oman rippi-isän siunaus: joka tapauksessa itse
jumalanpalveluksen aikana veden nauttiminen ennen ehtoollista ei ole korrektia.
Joskus ehtoollinen
toimitetaan muina aikoina kuin aamuisin, esimerkiksi puolenyön jälkeen yöpalveluksissa.
Yleensä perusedellytyksenä tällaisissa tapauksissa pidetään, että täyspaaston
tulisi kestää vähintään kuusi tuntia. Silloin, kun ehtoollinen nautitaan
alkuillasta esimerkiksi suuren paaston aikana toimitettavien ennenpyhitettyjen
lahjojen liturgioiden aikana, on kirkkosääntöjen mukaan periaatteessa
paastottava edeltävästä keskiyöstä alkaen. Koska tämä täyspaaston aika on
pitkä, saattavat erityisesti raskasta työtä tekevät kokea tämän hankalaksi:
siksi nykyään on tullut käytännöksi tarvittaessa sallia tässäkin kohtaa vain
kuuden tunnin mittainen täyspaasto ennen ehtoollista. Luonnollisestikin
raskaana olevat, vakavasti sairaat ja pienet lapset voivat tarpeen vaatiessa
nauttia hieman ravintoa ennen ehtoollista, mutta myös lapsia ja nuoria on hyvä
kasvattaa vähitellen siihen, ettei ennen kirkkoon menemistä nautita tavallista
aamiaista, vaan ravinto on niukempaa.
Myöhemmin eri jumalanpalvelusohjeistuksissa
on myös suositettu paastoruoan syömistä ennen ehtoolliseen osallistumista. Nykyään
tämä käytäntö vaihtelee eri puolilla ortodoksista maailmaa: Suomessa ei ole
ollut tapana edellyttää paastoa, kun taas Kreikassa yleisesti vaaditaan
ehtoollista edeltävänä päivänä syötävän öljytöntä paastoruokaa. Joskus tämä
öljytön paasto saattaa kestää kolme päivää, toisinaan jopa viikon. Paasto on
kristitylle vahva hengellinen ase ja työväline omalle sielulliselle
kehitykselle, mutta tällaisen ehtoollista edeltävän paaston ei tulisi nousta
esteeksi ehtoolliseen osallistumiselle: siksi viime kesänä Kreetalla
kokoontunut ortodoksisen maailman suuri synodi totesi, että ainoastaan
keskiyötä edeltävä paasto on pakollinen kaikille ehtoolliseen osallistuville,
kun taas edeltävien päivien öljyttömän paastoruoan nauttiminen on jokaisen
omassa harkinnassa. Tämä on myös kanonisen perinteen mukaista: yksikään kanoni
ei vaadi paastoa juuri ehtoollista edeltävinä päivinä.
Suuri synodi kuitenkin
edellytti, että ehtoolliseen osallistuva noudattaa kirkon säännöllisiä
paastonaikoja. Näitä ovat neljä pidempää paastonaikaa vuodessa: pääsiäistä
edeltävät seitsemän viikkoa, joulua edeltävät neljäkymmentä päivää, apostolien
paasto helluntaiviikon jälkeisestä maanantaista apostolien Pietarin ja Paavalin
juhlaan 29. kesäkuuta sekä elokuun kaksi ensimmäistä viikkoa kestävä
Jumalansynnyttäjän paasto. Näiden lisäksi tulee noudattaa Kristuksen
kavalluksen ja ristiinnaulitsemisen muistoksi säädettyjä viikottaisia
paastopäiviä, keskiviikkoa ja perjantaita. Näinä paastonaikoina syödään
pääsääntöisesti vegaaniravintoa, siis ruokaa ilman mitään eläinkunnan
tuotteita: ankarimpina paastopäivinä ruoka on öljytöntä, seuraava lievennys
sallii öljyn ja viinin käytön, ja kaikista lievimpinä paastopäivinä sallitaan
myös kala. Päivittäinen kalan syöminen ei ole paastonaikoina asianmukaista, ei
varsinkaan suuressa paastossa, jossa sääntöjen mukaan kala sallitaan ainoastaan
Jumalansynnyttäjän ilosanoman juhlana 25. maaliskuuta sekä palmusunnuntaina.
Maitotuotteiden ja kananmunien syöminen ei ole paastopäivinä sallittua. Kaikki
paastosääntöihin tehtävät poikkeukset, jotka johtuvat omasta terveydentilasta tai
elämäntilanteesta, tulee sopia oman rippi-isän kanssa. Sotilaat, pienet lapset
ja raskaana olevat sekä vakavasti sairaat ovat luonnollisesti vapautettuja paastosääntöjen
noudattamisesta.
Monet ortodoksit
ihmettelevät, miksi paastolle annetaan niin suuri merkitys ehtoolliseen
osallistumisen yhteydessä. Paasto on koko kristinuskon peruspilareita, ja se paitsi
ohjaa ihmisen mielen valmistautumaan suureen tapahtumaan, myös valmistaa ruumista
ottamaan vastaan Kristuksen ruumiin ja veren leivän ja viinin muodossa.
Katumus
Toinen ehtoolliseen
osallistumisen perusedellytyksistä on katumuksen mysteerioon osallistuminen eli
synnintunnustuksella käyminen. Joissain paikalliskirkoissa, kuten Venäjällä,
edellytetään katumukseen osallistumista ennen jokaista ehtoollisella käymistä. Tämä
oli ennen käytäntönä myös Suomen ortodoksisessa kirkossa, mutta viime
vuosikymmenet on piispainkokouksen päätöksellä luovuttu tästä edellytyksestä.
Vaikka ennen jokaista ehtoollista ei katumusta vaaditakaan, tulee ehtoollisella
käymiseen olla aina oman rippi-isän siunaus: siksi katumukseen pitäisi
osallistua säännöllisesti. Perusohjeistuksena pidetään neljää kertaa vuodessa,
jokaisena paastonaikana, mutta tämä luonnollisesti vaihtelee kunkin oman
hengellisen tarpeen ja rippi-isän suosituksen perusteella. Jos edellisestä
katumuksesta on vierähtänyt pitkä aika, vaikkapa vuosi, on synnintunnustuksella
käytävä ennen ehtoolliseen osallistumista.
Sovinto
Ehtoolliseen
osallistumista edeltävän katumuksen mysteerion tarkoituksena on tarjota
uskovalle mahdollisuus oman itsensä ja hengellisen tilansa tarkasteluun. Kuten
edellä mainitussa pyhän Johannes Krysostomoksen tekstissä sanottiin, ehtoolliselle
tulijan pitäisi lähestyä salaisuuksia puhtain sydämin ja moitteettomasti eläen.
Athosvuoren luostareissa ennen jokaista ehtoollista kukin veljestön jäsen tekee
kirkossa anteeksipyyntökumarrukset koko veljestön edessä, mutta tietysti suurempien
skismojen korjaaminen edellyttää henkilökohtaista anteeksipyyntöä kyseiseltä
henkilöltä. Siksi olisikin hyvä, että perheissä ennen liturgiaa pyydettäisiin
anteeksi kaikkea sitä, mitä on ”tahtoen tai tahtomattaan, tietäen tai
tietämättään tehnyt, sanoin, teoin ja ajatuksin”. Ehtoolliselle ei ole syytä
tulla, jos kantaa kaunaa jotakuta kohtaan.
Rukous
Viimeinen ehtoolliseen
osallistumiseen valmistautumisen askel on valmistavien rukouksien lukeminen. Rukouskirjoissa
ja Orologionissa, mutta myös erillisenä painettuna vihkona, on julkaistu
illalla ja aamulla luettavat rukoukset, jotka meillä luostarissa on kuitenkin
tapana lukea yhtä soittoa ehtoollista edeltävänä aamuna. Yhteensä rukouksien
lukemiseen menee puolisen tuntia, ja ne luetaan ennen jokaista ehtoolliselle
osallistumista. Rukoukset kehottavat meitä itsetutkiskeluun, ehtoollisen merkityksen
ymmärtämiseen, katumukseen, oman kelvottomuuden tunteen käsittämiseen ja toisaalta
myös Jumalan kiittämiseen ehtoolliseen osallistumisen johdosta. Joissain
kirkoissa on tapana lukea ehtoollista seuraavat kiitosrukoukset heti liturgian
perään: jos näin ei tehdä, tulee kunkin lukea nämä rukoukset kotonaan.
- -
Nämä eri
valmistautumistavat eivät suinkaan vanhurskauta ihmistä itsessään: kenenkään ei
tule kuvitella olevansa muita pyhempi, eikä näitä tule nähdä vaatimuksina,
jotka täytettyään kristitty voi levätä laakereilla ja käyttäytyä miten sattuu.
Niiden tehtävänä on ohjata jokaista ymmärtämään ehtoollisen merkitys koko kirkon
suurimpana mysteeriona, uskovien vahvimpana aseena pahaa vastaan, tapana
yhdistyä ihmeellisesti Jumalan kanssa. Ehtoollisen tulisi olla jokaisen
ortodoksin elämän keskus, ja siksi siihen on aina valmistauduttava
asianmukaisella vakavuudella: kirkkoisät varoittavat siitä, että kelvottomasti
ehtoolliseen osallistuville se ei koidukaan pyhitykseksi vaan on syntiset
polttava tuli. Olkoot paasto, katumus, sovinto ja rukous meille apuna tiellä kohti
Kristuksen kanssa yhdistymistä.
Kommentit
Lähetä kommentti