Vanhus,
kun en mielessäni oikeuta muiden ihmisten tekoja, tarkoittaako se,
että olen kovasydäminen?
Et
oikeuta mielessäsi muiden tekoja, mutta keksit omille teoillesi
tekosyitä? Myöhemmin Kristuskaan ei pyri löytämään oikeutusta
teoillesi. Ihmissydän voi hetkessä muuttua kovaksi kuin kivi, jos
sitä kohdellaan huonosti, tai se voi muuttua kovin helläksi, jos
siihen suhtaudutaan rakkaudella. Sinun tulee hankkia äidinsydän.
Näethän, että äiti antaa lapsilleen kaiken anteeksi ja toisinaan
teeskentelee, ettei näe heidän pahoja tekojaan.
Se,
joka viettää oikeanlaista hengellistä elämää, keksii kaikkien
pahoille teoille vapauttavia todisteita, hän löytää kaikkien
käytökseen oikeuttavat syyt, kun taas hän ei koskaan keksi
tekosyitä omille teoillaan, ei edes silloin, kun on oikeassa. Hän
sanoo aina olevansa syyllinen, koska hän ajattelee, ettei käytä
hyväkseen tilaisuuksia, joita hänelle tarjoutuu. Hän näkee
esimerkiksi jonkun varastavan ja ajattelee, että hän itsekin, jos
häntä ei olisi autettu, varastaisi tuota varasta enemmän ja sanoo
sisässään: ”Jumala auttoi minua, mutta minä ajattelen, että
Jumalan antamat lahjat ovat omaa saavutustani. Tämä on suurempi
varkaus. Erona on, että toisen varkaus näkyy, kun taas oma
varkauteni ei näy.” Näin hän tuomitsee itsensä ja on armollinen
lähimmäistään kohtaan. Tai kun hän näkee toisessa jonkun
heikkouden, pienen tai suurin, hän löytää sille jonkin
oikeutuksen ja ajattelee positiivisesti. Hän ajattelee, että
hänessä itsessäänkin on monia puutteita, jotka muut näkevät.
Koska etsimällä löytää omasta itsestä paljon vinksallaan olevia
asioita, joten muiden heikkouksien oikeuttaminen on helppoa. Vain
kuinka paljon olemmekaan jättäneet tekemättä! ”Älä muista
nuoruuteni syntejä, älä pahoja tekojani, oi Herra!”
Vanhus,
kun minulta pyydetään palvelusta ja teen sen mielelläni, mutta
kiireessä teen pienen haaverin ja minua huomautetaan siitä, koen
tulevani väärin kohdelluksi.
Menit
tekemään hyvän teon, mutta teit myös pienen vahingon. Ota vastaan
huomautus pienestä vahingosta, jotta saisit täyden palkkion.
Paholainen on hyvin viekas. Hän osaa kyllä hommansa. Jättäisikö
hän niin monen vuoden kokemuksen käyttämättä? Hän saa sinut
tuntemaan itsesä väärin kohdelluksi, jotta menettäisit sen
hyödyn, jonka sait hyvästä teostasi. Kun näet jonkun aivan
hikisenä nostamassa olalleen raskaan kuorman ja sinä menet
auttamaan häntä sen kanssa keventääksesi hänen taakkaansa, teet
aivan luonnollisesti. Näit hänen kantamansa painon, halusit tehdä
hyvin ja riensit auttamaan häntä. Jos kuitenkin otat kuormaksesi
keskustelun, jossa toinen on loukannut sinua, saat suuren palkinnon.
Jos keksimme heti tekosyitä silloin, kun meille tehdään
huomautuksia, tarkoittaa se sitä, että sisintämme vallitsevat
maalliset huolet.
Vanhus,
mistä tekosyiden keksiminen johtuu?
Egoismista.
Tekosyy on syntiinlankeemus ja se karkottaa Jumalan armon. Sen
lisäksi, että pidättäydymme tekosyiden keksimiseltä, meidän
tulee myös rakastaa epäoikeudenmukaisuutta, joka koituu osaksemme.
Tekosyy karkotti meidät paratiisista. Eikö Aadamille käynytkin
niin? Kun Jumala kysyi häneltä: ”Söitkö kenties puusta, josta
kielsin sinua syömästä?” Aadam ei vastannut: ”Tein väärin,
Jumalani”, vaan keksi tekosyyn: ”Nainen, jonka annoit minulle”,
hän sanoi, ”antoi minulle hedelmän ja söin sen.” Aivan kuin
hän olisi sanonut: ”Sinä olet syypää, kun kerta loit minulle
Eevan!” Oliko Aadamin pakko tässä tilanteessa kuunnella Eevaa?
Jumala kysyi asiaa myös Eevalta, ja hän vastasi: ”Käärme petti
minut.” Jos Aadam olisi sanonut: ”Jumala, tein syntiä”, ja jos
Eevakin olisi sanonut: ”Minä tein väärin”, kaikki olisi ollut
kunnossa. Mutta heti tuli tekosyitä!
Kommentit
Lähetä kommentti