Suomen ortodoksinen kirkko elää suuren paaston aikaa. Paasto
muistuttaa meitä kahdesta pääasiasta: Yhtäältä se ohjaa meitä tekoihin,
Kristuksen elämää jäljittelevään elämäntapaan ja toimintaan. Toisaalta paasto
on itsetutkiskelun aikaa, jolloin tarkastelemme kriittisesti omaa
sielunelämäämme ja sen suhdetta toisiin ihmisiin.
Näitä molempia piirteitä yhdistää sota egoismia vastaan. Kristuksen
maanpäällinen elämä, jota jokainen kristitty on kutsuttu seuraamaan, on pohjimmiltaan
rakkaudenosoitus koko ihmiskuntaa kohtaan. Tällaisen asenteen saavuttaaksemme
joudumme luopumaan omastamme – ajastamme, rahastamme, energiastamme, mielenrauhastamme
tai jopa mielipiteistämme. Pyhän Maksimos Tunnustajan ajattelun mukaan silloin,
kun olemme saaneet pysäytettyä liikkeen omaa sisintämme kohti – itsekkään
mukavuudenhalun, joka joskus saattaa naamioitua ”oman hyvinvoinnin” etsimiseen
–, kääntyy liikkeemme lähimmäisiämme kohti ja muuttuu itserakkaudesta
pyyteettömäksi lähimmäisenrakkaudeksi. Näin saavutamme Jumalan kaltaisuuden.
Pyhittäjä Paisios Athosvuorelainen, aikaamme lähellä oleva
pyhä, kuvailee nykyajan muuttuneen mukavuudenhaluiseksi. Hänen mukaansa ”hyvä
teko on hyvä vain silloin, kun sen tekijä uhraa jotain itseltään: unta, lepoa
tai muuta. Kun olen väsynyt ja joku vaikkapa kysyy reittiohjeita ja annan ne
hänelle, teolla on arvoa. Kun siis olen väsynyt ja teen uhrauksen toista
auttaakseni, tunnen paratiisinomaista iloa. Silloin Jumalan siunaus pommittaa
minua!”
Paastonaika opettaa tätä uhrihenkeä vähitellen. Ensimmäinen
askel tässä kilvoittelussa on ruokapaasto, jonka merkitystä valitettavasti
usein vähätellään. Ruokapaasto ei olekaan itsetarkoitus, mutta se on perustus
hengelliselle paastolle. Ihminen psykofyysisenä kokonaisuutena tarvitsee myös
ruumiin paastoa. Filokaliassa autuas Diadokhos kiteyttää ruokapaaston
merkityksen: ”Paasto on itsessäänkin ylistettävä, mutta Jumalan edessä sillä ei
semmoisenaan ole arvoa. Niille, jotka sitä haluavat noudattaa, se on apuneuvo
siveyden saavuttamisessa.”
Kirkon asettamat paastosäännöt – joiden merkittävyyttä
korostaa vieläpä se, että ne ovat juuri sääntöjä
– on laadittu viisaudella. Ne pyrkivät ravinnon keventämiseen ja sillä
tavalla vaikuttavat ruumiin olotilaan välittömästi. Jos ruoasta malttaa
arkipäivisin jättää rasvan pois, ymmärtää öljyn tarjoaman lohdutuksen
viikonloppuisin. Sääntöjen noudattaminen opettaa myös kuuliaisuutta ja
vapauttaa mieltä olemaan kiinnittämättä liikaa huomiota ruokaan: kun säännöt on
sisäistetty, on hyvin helppo päättää, mitä paastopäivinä söisi. Samalla ne
opettavat luopumista ja omastaan uhraamista.
Vaikka paastoa usein kutsutaan itsetutkiskelun ajaksi, on se
ensisijaisesti yhteisöllinen ja liikkeen suunta ei olekaan kohti sisimpääni
vaan muita ihmisiä ja Jumalaa. Yhdessä kuljemme yhteisönä kohti Kristuksen
ylösnousemusta. Paastosäännöt palvelevat myös tätä tarkoitusta: ne saavat
meidät yhtenäistämään kilvoitustamme ja rohkaisemaan toinen toistamme tähän
kilvoitukseen. Toisen paastoamisen vahtaaminen ei ole paaston hengen mukaista:
toisen positiivinen rohkaiseminen paastoon voi olla askel eteenpäin pyhityksen
tiellä.
Ruokapaaston vaikutukset ruumiiseen ja kuuliaisuuden kautta
myös ihmisen sielunelämään tarjoavat perustuksen muille paastokilvoituksille.
Uhraan omaa aikaani, jotta voisin omistautua täydemmin Jumalan palvelemiseen.
Uhraan omaa rahaani, jotta vierelläni oleva nälkäinen saisi syödäkseen. Uhraan
omaa energiaani, jotta voisin tarjota ystävilleni vieraanvaraisuutta tai lohduttavan
olkapään. Uhraan oman mielenrauhani, jotta voisin ymmärtää maailmaa
riepottelevan sodan ja pakolaisuuden kärsimykset ja sitä kautta arvostaa oman
elämäni rauhaa. Uhraan joskus jopa mielipiteeni: olen valmis muuttamaan omia
elintapojani radikaalistikin, jotta voisin oppia kuuliaisuutta muita ihmisiä,
kirkon tarjoamaa eettistä ja hengellistä opetusta sekä tätä kautta itse Jumalaa
kohtaan.
Paastonajan lopussa odottaa kuitenkin ylösnousemus.
Kristuksen uhri muuttuu äärettömäksi riemuksi ja voitoksi kuolemasta, ja samalla
tavoin oma uhrautumisemme lähimmäisemme puolesta muuttuu pyhittäjä Paisioksen
kuvaamaksi paratiisinomaiseksi iloksi. Pyhä Johannes Damaskolainen
pääsiäiskanonissa muistuttaa: ”Eilen minut sinun kanssasi haudattiin, oi
Kristus; tänään minut herätettiin kuolleista sinun, ylösnousseen kanssa.” Kärsineen
ja ylösnousseen Kristuksen kirkkaus tuo valon maailman synkimpäänkin kolkkaan.
Säteilkäämme mekin tätä kirkkautta omalla, Kristusta jäljittelevällä
elämällämme, jotta koko ihmiskunta voisi yhdessä kulkea kohti Jumalan
valtakuntaa ja sen iloa.
Kommentit
Lähetä kommentti