Pyhien joukkoon luetun isämme Germanokse, Konstantinopolin arkkipiispan, puhe pyhästä Jumalansynnyttäjästä, kun hänen vanhempansa veivät hänet kolmevuotiaana temppeliin.
(Suom. Jaakko Olkinuora)
Katso,
taaskin yksi juhla ja kirkas Herran Äidin riemu; katso, puhtaan morsiamen
kulku, katso, kuningattaren ensimmäinen etusaatto; katso, sen kunnian
ennusmerkki, joka on hänet ympäröivä; katso, tulevaisuudessa hänet piirittävän
jumalallisen armon ennustus; katso, hänen äärimmäisen puhtautensa kauas
säteilevä tunnusmerkki! Hänen vanhempansa vievät hänet lakkaamatta asumaan,
olemaan armon pyhätössä, sinne, mihin pappi meni vuoden aikana – ei monesti
vaan kerran – toimittamaan palvelusta. Kuka olisi nähnyt tai kuullut nyt tai
muinaisina aikoina, että naissukupuolen edustaja olisi viety sisälle
kaikkeinpyhimpään, joka oli miehillekin melkein mahdoton lähestyä, ja vieläpä asuvan
siellä ja tulevan ravituksi? Eikö tämä olekin näkyvä ennusmerkki myöhemmin
hänelle tapahtuneesta suurteosta? Eikö tämä olekin selkeä merkki? Eikö tämä olekin
päivänselvä todiste?
Ne, jotka pilkkaavat häntä ja katsomalla katsovat mutteivät näe, osoittakoot
meillä missä he muka ovat ennen nähneet tällaisia tapahtumia! Että
[Herran] lupauksesta syntynyt kolmivuotias tytär tuodaan puhtaana lahjana
temppelin kolmanteen osaan, väliverhon taakse, asumaan siellä lakkaamatta; että
hänen kanssaan kulkee kansan rikkaiden saatto, jonka edellä käy neitseiden
etusaatto kynttilöiden kera; että papit ja profeetat ottavat hänet avosylin
vastaan. Miksi he eivät oikein ole halunneet tajuta? Miten he eivät ole
uskoneet viimeisiä tapahtumia, vaikka ovat nähneet ensimmäiset? Miten he
vastustelivat myöhemmin tapahtuneita asioita, kun olivat ensin nähneet nämä
ihmeelliset ja mahtavat asiat, joita Jumalanäidille tapahtui aluksi? Sillä nämä
ensimmäiset asiat eivät tapahtuneet Jumalanäidille mitenkään sattumalta, vaan
kaikki oli myöhempien tapahtumien ennustusta. Kertokoot heidän viisaansa meille
turhia kertomuksiaan. Vaikka muutkin hedelmättömät naiset ovat synnyttäneet,
niin koskaan ei ole tytärtä asetettu kaikkeinpyhimpään eivätkä profeetat
ottaneet häntä vastaan. Heillä ei vaan ole mitään sanottavaa, kun he näkevät näiden
valtavan suurien ihmeiden tapahtuvan Marialle, joita samanmieliset juutalaiset
näkivät myöhemmin tapahtuvan hänen Pojalleen ja sanoivat: ”Mikähän tästä
lapsesta tulee?” Näin olivat asiat.
Mutta
kulkekoot eri mieltä olevat kadotuksen tietä ja langetkoot kuoppaan, jotka ovat
itse kaivaneet, mutta me, Jumalan ”oma kansa”, papit ja ruhtinaat, maallikot ja
luostariasukkaat, orjat ja vapaat, käsityöläiset ja maanviljelijät, puutarhurit
ja kalastajat, nuoret ja vanhat, miehet ja naiset: tulkaa! Saapukaamme innolla
Jumalansynnyttäjän luo ja seuratkaamme jumalallisia salaisuuksia, jotka
pelastustalouden kautta koituvat hänen osakseen: kuinka tänään vanhemmat tuovat
kaikkein pyhimmän lapsen Jumalan temppeliin Hänen pappiensa välityksellä;
kuinka hengellinen Herran temppeli omistetaan hengettömälle temppelille; kuinka
profeetta ottaa hänet vastaan omin käsin ja kantaa hänet pyhäkköön, ilman
minkäänlaista estelyä, eikä hän edes sanonut lapsen vanhemmille: ”En voi tehdä
tätä uutta ja ihmeellistä asiaa, että veisin tyttären kaikkeinpyhimpään
oleskelemaan ja asumaan siellä lakkaamatta, siellä mihin minunkin sallitaan
käydä sisälle vain kerran vuodessa.” Profeetta ei sanonut mitään tällaista,
vaan näki ennalta tulevat asiat, olihan hän profeetta, ja kaikin tavoin odotti
ja varttoi lasta, aivan kuten hänen jälkeensä Simeonkin odotti Hänen Poikaansa,
ja otti lapsen innolla vastaan.
Sen
jälkeen hän varmaankin syleili lasta ja pidellen häntä käsissään sanoi äidille
näin: ”Mistä olet lähtöisin, nainen? Mikä on tämän omistautumisen syy ja päämäärä,
ja miten päätit itse toteuttaa tämän uuden ja ennenkuulumattoman teon, että
tuot tyttären astelemaan kaikkeinpyhimpään? Kerro minulle, mikä on aikomuksesi
ja mikä nimesi?”
Armoitettu
Anna sanoi profeetalle: ”Minä olen peräisin papillisesta suvusta, Aaronin
heimosta, profeetallisesta ja kuninkaallisesta juuresta: sillä olen Daavidin,
Salomonin ja kaikkien heitä seuraavien jälkeläinen, olen myös vaimosi
Elisabetin sukulainen. Myöhemmin Herran lain mukaan menin naimisiin ja jonkin
aikaa olin hedelmätön ja lapseton. En kuitenkaan löytänyt mitään kipulääkettä epäonneeni,
joten pakenin ainoan voimakkaan ja umpikujistakin läpi kulkevan Jumalan turviin
ja innokkaasti avasin suuni häntä kohti sydämen valitukseen ja kyynelehtien
huusin näin sanoen: ”Oi Herra, Herra, joka pikaisesti kuulet pahoin
haavoittuneita sieluja, miksi teit minusta luonnoltani erilaisen esivanhempiini
nähden? Miksi teit minusta keskustelunaiheen suvussani ja halveksunnan kohteen
heimossani? Miksi osoitit minusta osallisen profeettojesi kirouksesta sekä
annoit minulle lapsettoman kohdun ja kuivat nisät? Miksi teit uhrilahjoistani
kelvottomat lapsettomuuteni tähden? Miksi hylkäsit minut tuttavieni pilkan
aiheeksi, minua alempien kiusan kohteeksi ja naapurieni halveksumaksi? Katso
puoleeni, Herra; kuule minua, Valtias; ole armollinen, Pyhä! Tee minusta
taivaan lintujen, maan petojen ja meren kalojen kaltainen, sillä nämäkin ovat
hedelmällisiä sinun edessäsi, Herra. Oi Korkein, älköön hän, jonka sinä
muovasit kuvaksesi ja kaltaiseksesi, näyttäkö järjettömiä eläimiä alemmalta!”
Nämä sanottuaan hän lisäsi vielä muita samankaltaisia asioita ja sanoi: ”Joka
tapauksessa, Valtias, kannan sinulle kiitosuhrilahjan, jos annat minulle
lapsen. Lahja on se, että hän on ja pysyy sinun pyhäkössäsi pyhänä
tarjoomuksena ja kallisarvoisena lahjana, jonka sinä olet minulle antanut, oi
ylen avokätinen täydellisten lahjojan antaja.”
Näin
minä huusin taivaiden Jumalalle ulkona puutarhassani, katse taivaisiin
kohotettuna, käsillä rintaani lyöden. Aviomieheni taas oli yksin eristyksissä
vuorella ja anoi samalla tavalla Jumalaa paastoten neljäkymmentä päivää. Niinpä
sieluja rakastava ja armahtavainen Herra taipui meidän molempien rukousten
puoleen ja lähetti enkelinsä ilmoittamaan meille ennalta lapseni sikiämisen.
Niinpä välittömästi kohtuni otti Jumalan määräyksestä siemenen vastaan, sillä
se ei ollut rohjennut ottaa sitä vastaan ennen tätä jumalallista armoa. Kun
jumalallinen armo oli saapunut, suljettu kohtu avasi tällä tavoin porttinsa ja
otti vastaan Jumalalta lahjan sekä säilytti
sen itsessään, siihen asti kun Jumalan hyvästä tahdosta kohdussa siinnyt näki
päivänvalon.
Kun
siis tytär oli lakannut imemästä maitoa, sanoin: ”Täytän Jumalalle lupauksen,
jonka huuleni olivat luvanneet, jonka suuni oli surussani lausunut.” Sen takia
järjestin neitseiden joukon kynttilöineen, kutsuin papit, keräsin sukulaiseni
ja sanoin kaikille näin: ”Iloitkaa kanssani, te kaikki, sillä minusta on tänään
osoitettu äiti ja lapsen uhrilahjaksi tuoja, joka ei tarjoa lastaan
maanpäälliselle kuninkaalle, sillä tämä ei ole lainkaan sopivaa, vaan
taivaalliselle kuninkaalle minä omistan hänet lahjana. Ota siis vastaan minun
tyttäreni, joka on Jumalan antama, oi profeetta, ota hänet vastaan, vie hänet
sisään ja istuta hänet pyhityksen paikkaan, jotta hän valmistautuisi tulemaan
Jumalan asuinsijaksi! Älä utele mitään, ennen kuin Jumala, joka on hänet tänne kutsunut,
vie loppuun asiat, jotka hän on hyvästä tahdostaan tälle lapselle suonut.”
Nämä
sanat kuultuaan Sakarias vastasi välittömästi Annalle: ”Sinun juuresi, oi
kaikkein kunniallisin, on siunattu: sinun kohtusi on kunnioitettu, oi miestäsi
kunnioittava, ja sinun tarjoomuksesi on ylen kunniallinen, oi Jumalaa
rakastava.” Sen jälkeen hän riemuiten otti tyttölapsen ja vei hänet innolla
kaikkeinpyhimpään ja sanoi hänelle suurin piirtein näin: ”Tule, profetiani
täyttymys; tule, Herran käskyjen päätepiste; tule, hänen liittonsa sinetti;
tule, hänen suunnitelmiensa täyttymys; tule, hänen salaisuuksiensa paljastaja;
tule, kaikkien profeettojen sanat kirkkaasti valaiseva; tule, sinä, joka kokoat
yhteen ne, jotka pahoin ovat erimielisiä; tule, muinaisten vihamiesten
sovittelija; tule, kumaraan taipuneiden tuki; tule, turmeltuneiden uudistus; tule,
pimeydessä makaavien soihtu; tule, uutukainen ja jumalallinen lahja! Tule,
kaikkien maasta syntyneiden Valtiatar, käy sisään Herrasi kunniaan: tähän asti
olit alla maan päällä, pian olet ylhäällä siellä, mihin ihmiset eivät astu.”
Salaisuuksien
näkijä näin sopivasti lapselle puhuttuaan asettaa hänet sinne, mihin hän
kuuluikin, mihin hän sopi ja mihin hänet oli määrätty. Tyttölapsi asteli
Jumalan temppelissä hypellen ja iloiten, aivan kuin omassa kammarissaan: hän
oli kolmivuotias ikänsä puolesta, mutta jumalallisessa armossa kaikkia muita
korkeampi, koska hänet kaikkien Jumala ja Hallitsija oli ennalta tuntenut,
ennalta määrännyt ja ennalta valinnut.
Hän
asui kaikkeinpyhimmän sisimmässä paikassa. Εnkeli ravitsi häntä ambrosian
ravinnolla ja juotti jumalallisella nektarilla Marian täysi-ikäisyyteen asti. Silloin
Jumalan viittauksesta ja pappien neuvonpidon määräyksestä Marian kohtalosta heitettiin
arpaa ja arvonnan voitti vanhurskas Joosef, jolloin hän otti pelastustalouden
mukaan tämän pyhän neitseen Jumalan temppelistä ja sai hänet papeilta. Näin hän
nappasi syötillä käärmeen, pahan päämiehen, sillä hän ei kajoaisi tahrattomaan
tyttöön, joka oli neitsyt, vaan otti hänet kihlauksella turvaan. Niinpä
kaikkein puhtain asui puuseppä Joosefin kotona, säilytettävänä arkkitehtiä,
Jumalaa, varten, siihen asti kun hänessä toimitettiin ennen kaikkia aikakausia
salattu jumalallinen salaisuus ja Jumala tuli kuolevaisten kaltaiseksi hänen
kauttaan. Mutta tämä aihe kuuluu toiseen tilanteeseen ja ajankohtaan, joten
palatkoon puheemme taas alkuperäiseen aiheeseensa, ja ylistettäköön tänään
etusaattueen päivää!
Mene
siis, Valtiatar Jumalanäiti, mene kohti perintöosaasi ja astele Herran pihoille
hyppelehtien ja suuresti iloiten, kun sinua ravitaan ja sinä kukoistat, ja
odota päivästä päivään kaikkein pyhimmän Hengen laskeutumista päällesi, Korkeimman
voiman varjoamista ja Poikasi sikiämistä, kuten Gabriel on sinulle ilmoittava. Anna
juhlaasi viettäville sinun apusi, tukesi ja suojeluksesi: päästä heidät
esirukoustesi kautta kaikesta hädästä ja vaaroista, kauheista sairauksista ja
kaikenlaisista onnettomuuksista sekä Poikasi tulevasta, oikeutetusta vihasta.
Valtiaan Äitinä vie heidät nautinnon paikkaan, jossa on valoa, rauhaa ja
kaikkien kaipuiden äärimmäinen täyttymys. ”Mykistykööt petolliset huulet, jotka
vastoin lakia puhuvat vanhurskasta vastaan ylimielisesti ja halveksien” (Ps.
30:19 LXX) ja hävitköön kaupungissasi heidän kuvansa! Joutukoot he häpeään,
kadotkoot ja oppikoot, että sinun nimesi on Valtiatar: sillä sinä olet ainoa
Jumalansynnyttäjä, kaikkea maata korkeampi.
Me
taas, oi Jumalan Morsian, kiitämme sinua uskolla, halulla ylistämme ja pelolla
kumarramme aina sinua suuresti ylistäen ja puhtaasti sinua autuaaksi julistaen.
Sillä totisesti on autuas miesten joukosta sinun isäsi ja autuas naisten
joukosta sinun äitisi, autuas sinun sukusi, autuaita sinun tuttavasi, autuaita
ne, jotka ovat sinut nähneet, autuaita ne, jotka ovat kanssasi keskustelleet,
autuaita ne, jotka ovat sinua palvelleet, autuaita ne paikat, joissa olet
astellut, autuas se temppeli johon sinut tuotiin, autuas on Sakaria, joka
syleili sinua, autuas on Joosef joka sinut kihlasi, autuas on vuoteesi, autuas
on hautasi: sillä sinä olet kunnioiden kunnia, ylistyksien ylistys ja
korotuksien korotus.
Mutta,
oi Valtiatar, ainoa jumalallinen lohdutukseni, minussa olevan poltteen
jumalallinen vilvoitus, kuivettuneen sydämeni kasteleva, Jumalasta virtaava
sadepisara, pimeän sieluni kirkkain lamppu, kulkuni johdattaja, voimani
heikkoudessa, alastoman vaatettaja, köyhien rikkaus, parantumattomien vammojen
parannus, kyynelten pyyhkijä, huokauksien lakkauttaja, onnettomuuksien kumoaja,
kipujen helpotus, kahleista vapauttaja, pelastukseni toivo: kuule minun
rukouksiani! Ole laupias huokauksilleni ja ota vastaan kyyneleeni. Armahda
minua ja kumarru kyynelteni puoleen, sääli minua ihmisiä rakastavan Jumalan
äitinä. Katso puoleeni ja taivu anomukseni puoleen, täytä minun pyyntöni ja
yhdistä minut sukulaisiini sävyisten maassa, vanhurskasten asumuksissa ja
pyhien kuorossa.
Tee
minut arvolliseksi, oi kaikkien suojelija, saamaan ilo ja kirkas riemu. Minä
anon sinua: anna minunkin iloita tässä sinusta syntyneen Jumalan ja Kuninkaan
ilossa, joka on todella sanomaton, hänen turmeltumattomuuden häähuoneessaan,
päättymättömässä nautinnossa, josta ei koskaan saa kyllikseen, ja laskemattomassa,
ikuisessa valtakunnassa. Niin, Valtiatar, sinä olet minun turvapaikkani,
elämäni ja apuni, aseeni ja kerskaukseni, uskoni ja voimani! Anna minun nauttia
sukulaisteni kanssa Poikasi selittämättömistä ja käsittämättömistä lahjoista
taivaallisessa asumuksessa. Sillä minä tiedän, että sinulla on tahdon lisäksi
myös kyky täyttää odotukseni, oi puhdas Valtiatar, joten tee minut siitä
osalliseksi, Jumalan morsian, joka olet synnyttänyt ymmärryksen ylittäen
kaikkien odottaman Herramme, Jeesuksen Kristuksen, totisen Jumalan ja Valtiaan,
jolle kuuluu kaikki kirkkaus, kunnia ja kumarrus, yhdessä aluttoman Isän ja
eläväksitekevän Hengen kanssa nyt, aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.
Kommentit
Lähetä kommentti