Pyhien joukkoon luetun isämme Andreaan, Kreetan piispan, opetuspuhe kunniallisen ja eläväksitekevän ristin koko maailmalle koittaneen ylentämisen juhlana
Vietämme ristin juhlaa, ja koko kirkon täyteys valaistuu kuin
salamasta. Vietämme ristin juhlaa, ja ilon säihke valaisee
maanpiirin kasvot. Vietämme ristin juhlaa, ristin, jonka kautta
pimeys karkotettiin ja tilalle saapui valo. Vietämme ristin juhlaa
ja kohoamme Ristiinnaulitun kanssa jättäen allemme syntisen maan,
jotta saavuttaisimme korkeuden. Risti ylennetään ja se ylentää
mukanaan maan päällä olevan ihmissuvun sekä tyrmää pahojen
henkien röyhkeyden. Risti ylennetään, ja Saatanan vastustava voima
perääntyy ja joutuu häpeään. Ristin ylennetään ja Kirkon
täyteys rientää sen luo. Risti ylennetään, ja kaupungit
viettävät juhlaa sekä kansat riemukkaasti tekevät keskenään
sovinnon. Ristin muisteleminen on ilon ennusmerkki ja päätepiste
ankeudelle.
Mutta
kuinka suurta onkaan ristin muodon katseleminen! Sillä se vapauttaa
sen katselijan pelkuruudesta ja johtaa hänet miehuuteen. Näin
vauraaksi on risti tehty: ja se, joka saa tämän vaurauden osakseen,
saa itselleen aarteen. Te kenties kuvittelette minun tarkoittavan
aarteella kultaa, helmiä tai arvokkaita intialaisia kiviä, joista
ruumiinsa rakastajat iloitsevat, he, jotka kärkkyvät täysin
arvottomia asioita. Mutta minä kutsun aarteeksi sitä asiaa ja
nimeä, joka on kaikkia hyvyyksiä parempi; jossa, jonka kautta ja
johon koko pelastuksemme päämies pantiin lepäämään ja
palautettiin kunniaansa. Sillä jos ei olisi ollut ristiä, ei
Kristusta olisi ristiinnaulittu. Jos ei olisi ollut ristiä, ei
Elämää olisi naulittu puuhun. Jos häntä ei olisi
ristiinnaulittu, eivät hänen kyljestään olisi vuotaneet
turmeltumattomuuden virrat: veri ja vesi, jotka puhdistavat maailman.
Synnin velkakirjaa ei olisi revitty rikki, emmekä olisi saaneet
vapautusta: emme olisi saaneet nauttia elämän puusta, paratiisi ei
olisi auennut, miekka ei olisi kääntynyt pois ja avannut tietä
Edemiin, ryöväri ei asuisi paratiisissa.
Mitä
sanonkaan? Jos ei olisi ollut ristiä, ei olisi ollut Kristustakaan
maan päällä: ja jos Kristus ei olisi ollut maan päällä, ei
olisi ollut Neitsyttä eikä Kristuksen toista syntymistä eikä
ihmiseksi tullutta Jumalaa. Ei olisi ollut syntymää, ei seimeä, ei
käärinliinoja, ei kahdeksantena päivänä tapahtunutta
ympärileikkausta, ei vanhempien kasvatusta, ei iässä vanhenemista,
ei kehon kasvamista, ei jumaluuden julistamista, ei kasteen
vastaanottamista, ei ihmeiden tekemistä, ei Juudaan kavallusta, ei
Pilatuksen tuomiota, ei juutalaisten röyhkeyttä huutaa syytön
ristiinnaulittavaksi. Ja jos ei olisi ollut ristiä, ei kuolemaa
olisi tallattu maahan, ei tuonelaa olisi riisuttu, ei katkeraa
käärmettä kuoletettu. Tämän takia risti onkin suurenmoisen
arvokas ja kunniallinen. Suurenmoinen, koska sen kautta on koittanut
paljon hyvyyksiä, Kristuksen ihmeitä ja voitokkaita kärsimyksiä.
Kunniallinen, koska risti on Jumalan kärsimyksen välikappale ja
voitonmerkki: kärsimyksen välikappale, koska sen päällä hän
vapaaehtoisesti kärsi kuoleman; voitonmerkki taas, koska sen kautta
hän haavoitti paholaista ja sen kautta voitettiin kuolema. Myös
tuonelan teljet murskattiin, ja rististä tuli koko maailmalle
yhteinen pelastus.
Risti
on kristittyjen toivo, epätoivoisten pelastus, myrskyyn joutuneiden
satama, sairastavien parantaja, kärsimyksen karkoittaja, terveyden
antaja, kuoletettujen elämä, hurskauden laki, jumalanpilkan
vaimentaja. Risti on ase vihollista vastaan, kuninkuuden valtikka,
kauneuden otsanauha, kirjoittamaton esikuva, voiman sauva, uskon
perustus, vanhusten tukisauva, sokeiden opastaja, pimeydessä olevien
valo, järjettömien kasvattaja, imeväisten opettaja, synnin
poistaja, katumukseen johdattaja, vanhurskauden vahvistaja. Risti on
taivaaseen johtavat tikapuut, hyveeseen ohjaava tie, elämän
lähettiläs, kuolemasta päästäjä, turmeluksen kadottaja, tulen
sammuttaja, uskallus Jumalan edessä, avain taivasten valtakuntaan.
Risti on öinen turva, linnoitustorni päivällä, kädestä
johdattaja pimeydessä, iloluontoisuuden suitset, ankeudessa
piristäjä, välittäjä, anoja, ystävä, asianajaja, puolustaja,
avustaja. Risti on apu kiusauksissa, vaaroista pelastaja,
ahdistuksissa lohduttaja, tarpeissa auttaja, merellä kulkevien
ohjaaja, helpotus onnettomuuksissa. Risti vartioi yöllä nukkuvia,
valvoo yhdessä valvovien kanssa, tukee työtä tekeviä. Risti on
raukeiden piristäjä, vaivaa näkevien lepo, nälkäisten ravinto,
paastoojien vahvistus, kilvoittelijoiden opettaja, alastomien suoja,
vaeltajien seuralainen. Risti tekee rikkaat viisaiksi; se on köyhien
tuki, leskien suoja, orpojen auttaja ja ravitsija. Risti on
valtiaiden kunnia, kuninkaiden valta, sodanjohtajien voitto,
puhtauden leima, yhteiselämän side. Risti on kaupunkien suojelija,
kotien turva, ystävyyden yhdistäjä, vihollisilta puolustaja,
sotajoukkojen vastustaja, pakanakansojen karkottaja, barbaarit
häätävä paalu, rauhan lahjoittaja. Risti on rakkauden päämies,
maailman sovittelija, ääriviivojen
vetäjä, taivaan korkeus, maan syvyys, luomakunnan kokoaja, näkyvän
maailman leveys, maanpiirin pituus: lyhyesti sanottuna risti on
Kristuksen kärsimyksien huippu ja meitä kohtaan tehtyjen ihmeiden
kruunu.
Ristiä
kutsutaan myös Kristuksen kirkkaudeksi ja nimitetään Kristuksen
korottamiseksi. Se ymmärretään myös toivottavaksi maljaksi ja
Kristuksen meidän puolestamme kokemien kärsimyksien
lopputulokseksi. Kuule siis Kristuksen sanat siitä, että Risti on
hänen kirkkautensa: «Nyt Ihmisen Poika on kirkastettu, ja Jumala on
kirkastunut hänessä. Ja kun Jumala on hänessä kirkastunut, on
Jumala myös itsessään kirkastava hänet.» Ja edelleen: « Isä,
kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se
kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä.»
Ja vielä: «Isä, kirkasta nimesi! Silloin kuului taivaasta ääni:
Minä olen sen kirkastanut ja kirkastan jälleen.» Kirkkaudella Hän
tarkoittaa tässä ristillä tapahtunutta asioiden muuttumista ja
kärsimistä meidän puolestamme, sillä Luojan täytyi kärsiä
luotujen puolesta. Kuuntele, mitä Kristus itse sanoi siitä, että
risti on hänen korottamisensa: «Kun minut korotetaan maasta, minä
vedän kaikki luokseni.» Ja toisessa kohdin hän sanoo: «Kuten
Mooses korotti käärmeen erämaassa, samalla tavalla on korotettava
ihmisen Poika.» Miksi? «Jotta yksikään joka häneen uskoo ei
hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.» Näetkö nyt,
että risti on Kristuksen kirkkaus ja korotus?
Haluatko
tietää, että täällä ristille korottaminen johti toisaalla
kirkkauteen? Kuule, kuinka Daavid sanoo: «Jumala, kohotkoon kunniasi
yli taivaitten, kirkkautesi yli kaiken maan!» Ja Jesaja sanoo
Kristuksen hahmolla: «Nyt minä nousen, sanoo Herra, nyt minä
kohoan, nyt minä näytän kunniani.» Koska kohottaminen on siis
kunniaa, tänäänkin ristin kohottamisella kunnioitetaan Kristusta.
Jos kerta risti on Kristuksen kunnia, tänäänkin risti ylennetään
Kristusta kunnioittaaksemme. Kristusta ei ylennetä ristiä
kunnioittaaksemme, vaan risti ylennetään Kristusta
kunnioittaaksemme. Kristusta kunnioitetaan, jotta hän ylentäisi
meidät kanssaan. Risti siis ylennetään, ja mukanaan se ylentää
hurskasten mielen. Kristusta kunnioitetaan, ja Hän saattaa kunniaan
Häntä kunnioittavat. Risti ylennetään, ja se hajottaa pahojen
henkien ylpeyden. Kristusta kunnioitetaan, ja Hän saattaa häpeään
pahan päämiehen: käärmeen. Risti ylennetään, ja se palauttaa
langenneet oikealle polulle. Kristusta kunnioitetaan, ja Hän poistaa
syyllisyyden syntiin langenneilta. Risti ylennetään, ja
epäjumalankuvat kaatuvat. Kristusta kunnioitetaan, ja paholainen
haavoittuu. Risti ylennetään, eikä ainoastaan ristiä vaan myös
Kristus sen kanssa. Ristin ilmestyminen osoitti juutalaisten
typeryyden. Miten se ilmestyi? Kristukseen uskovien kuninkaiden
vallitessa.
He
eivät pitäneet ristiä vain symbolina, jolla pyrittiin ryöväämään
monia pelotellen, vaan he uskoivat siinä olevan jumalallinen ja
erityinen voima, että se totisesti on uskon väline ja perustus.
Sillä risti oli Jumalan aarre, ja ristinkuoleman jälkeen elämän
ja kuoleman Herra nousi kuolleista kolmantena päivänä.
Raivokkaasti keihäillä tähdänneille ja vihan valtaamille
juutalaisille tuo kärsimyksen puhdas ja autuas väline ei tullut
puolustukseksi, mutta kristityille siitä tuli turva, joka oli
haudattu aarteena maan syvyyksiin. Tarkoitan siis ristiä ja kaikkia
siihen liittyneitä asioita: nauloja, keihästä ja sitä kylttiä,
johon Pilatus kirjoitti syytöksen ja asetti sen ristin päähän.
Kun
Jumala oli siis antanut kristityille valtakunnan valtikat ja
saattanut kaiken roomalaisten vallan alle, hän osoitti hyvän
tahtonsa hurskaan naisen, kuningattaren kautta; naisen, jolla oli
kuninkaallinen mielenlaatu ja jonka poika tuolloin hallitsi
kristittyjä. Jumala teki tuon naisen helposti ja niin sanotusti
jumalallisen riemun kautta viisaaksi. Aluksi hän puhui ankarasti ja
myöhemmin taas imarteli juutalaisia, jotta hän saisi taivutettua
heidän jääräpäisen sydämensä. Ja niin pian kaikkien yhteinen
aarre ilmestyi sitä etsineelle kuningattarelle, Jumalan ojensi
lahjansa pikaisesti naiselle: lahjalla tarkoitan siis Herran ristiä,
joka ylennetään tänään kaikkialla maailmassa. Sen kautta ja
kaikkeen siihen liittyneen välityksellä toimitettiin maailman
pelastava kärsimys. Tämän takia juhlimme tänään, tämän takia
vietämme juhlaa, sillä muinoin kätketty pyhä esine on tänään
ilmestynyt; sillä kätketty aarre säteilee maan mineraalien
joukosta kuin kulta; sillä maahan haudattu kristittyjen valtakunnan
jalo voitonmerkki ilmestyi; sillä pahojen henkien nostattama
rajuilma tyyntyi ristin ilmestyttyä; sillä vihollisia vastaan
itsestään taottu miekka näyttäytyy maan uumenista; sillä Kirkko
otti huomaansa maailman; sillä hänet, joka kadotti drakman,
kuninkaan valta löysi itselleen. Tämä on Kristuksen risti,
Valtiaan tunnusmerkki, pelastava ase, kuninkaallinen valta,
voitonmerkki, ylhäällä ja alhaalla olevien rajavyöhyke, uskossaan
varmojen perustus, apostolien huippu ja profeettojen väline
näkemiseen, marttyyrien kruunu, Kristusta kumartavien kihlaus.
Siitä
lähtien kun saimme ristin, Kristusta on kumarrettu. Siitä lähtien
kun saimme ristin, Jumalan Poika on tullut tunnetuksi. Siitä lähtien
kun saimme ristin, Poikaa on kumarrettu yhdessä Isän kanssa. Siitä
lähtien kun saimme ristin, juutalaisten oppi lakkasi, kreikkalaisten
uskonto katosi,
kristittyjen
usko pääsi voitolle, ilma pyhitettiin, vapauduimme uhriverestä,
saimme maistaa veretöntä palvelusta. Siitä lähtien kun saimme
ristin, vapauduimme pahojen henkien uhrikärystä ja tulimme
osallisiksi vuodatetun mirhaöljyn hengellisestä tuoksusta. Siitä
lähtien kun saimme ristin, jumalten myyttiset sukupuut ovat
kadonneet. Siitä lähtien kun saimme ristin, olemme saaneet tuntea
Jeesuksen jumalallisen sukupuun ja syntymisen meidän kaltaiseksemme.
Siitä lähtien kun saimme ristin, opimme tuntemaan aluttoman
alkusyyn syntymisen ennen aikojen alkua. Siitä lähtien kun saimme
ristin, meille on opetettu usko Isään, Poikaan ja Pyhään Henkeen
ja olemme pudistelleet pois kreikkalaisten typerien tarujen
monijumalaisen turhuuden. Siitä lähtien kun meillä on risti,
olemme unohtaneet laissa olleiden esikuvien varjot ja tulleet uusiksi
armon valkeudessa. Siitä lähtien kun meillä on risti, kuolema on
ollut halveksittu, pahat henget ovat tyrmistyneet, epäjumalankuvat
on hajotettu, eläinuhrit on lopetettu, epäjumalat tuhottu.
Kaikkialla on kirkkoja, uhrialttareita, veisuja, kokoöisiä
palveluksia, teologisia puheita, kasteita, uskovien yhteisöjä,
pyhien kirjoitusten opiskelua, maallisten asioiden halveksuntaa,
taivaan tavoittelua, yhteyttä Jumalan kanssa. Tarvitsisiko edes
mainita näin monia asioita? Siitä lähtien kun meillä on risti,
ihmiset ovat voineet asua yhdessä enkelten kanssa, maan päällä
oleville on mahdollistettu pääsy taivaaseen, Jumalasta on tullut
ihmisille käsitettävä ja hän on ottanut päällensä
ihmisluonnon.
Mutta
oi Kristuksen risti ja meidän arvokas kerskauksemme! Oi kunnioitettu
puu, jolle Kristus levitettiin! Kuolemattomuuden kasvi, josta
viinipuun terttu, Kristus, on vuodattanut meille elävöittävän
juoman. Oi risti, jonka kautta synnin käsikirjoitus revittiin ja
vapautussopimus kirjoitettiin! Oi risti, tuhansien hyvyyksien aarre!
Paratiisin välittäjä, valtakunnan perillinen, synneistä päästäjä,
mielenmuutoksen antaja. Sinut Kristus, joka sinuun ristiinnaulittiin,
osoitti kuolemattomuuden puuksi. Sinut Kristus, joka sinuun
kiinnitettiin, näytti taivaisiin johtavan tien tikapuiksi. Sinut
Kristus, joka sinussa riippui, osoitti siunauksen välittäjäksi.
Sinut Kristus, joka sinuun levitettiin, vapautti kahleista joihin
sinut oltiin sidottu. Kristus, joka vapaaehtoisesti kohotettiin sinun
päälläsi, kohotti kanssaan koko maailman. Sinun päälläsi
tähtemme kohotettu Kristus pystytti ylennetyn, pronssisen käärmeen.
Enää käärme ei pure, ei ole tienvartijana. Enää ei ole pronssia
se käärme, joka parantaa siihen katsovien käärmeenpuremat. Enää
ei ”puuhun ole ripustettu Jumalan kiroamaa”. Miten tämä on
mahdollista ja millä tavoin? Siunatun lapsukaisen Jeesuksen, Jumalan
Pojan, vaihdettua kirous meille siunaukseksi. Enää risti ei ole
kirottu, kun kirous vangittiin ristillä, Kristus vapautti meidät
kirouksesta ja toi meille tilalle siunauksen.
Tämä
Kristuksen risti on tuonut meille kaikki hyvyydet. Tätä Valtiaan
ristiä kutsutaan monilla nimityksillä. Sitä kutsutaan ristiksi,
oikeuden, valtakunnan, voiman ja perintöosan sauvaksi. ”Sinun
valtaistuimesi, Jumala, pysyy iankaikkisesta iankaikkiseen, sinun
valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka”. ” Sinä lunastit
perintöosasi valtikan.” ” Voimasi valtikan Herra lähettää
sinulle Siionista.” Vitsaksi: ”Sinun vitsasi ja sauvasi ovat
minun lohtuni.” Elämän puuksi: ”Elämän puu on se niille,
jotka siihen tarttuvat; onnelliset ne, jotka siitä pitävät
kiinni.” Puuksi: ”Se on kuin istutettu puu.” Minne? Daavid
sanoo: ”Virtain ääreen.” Minkä virtojen? Jumalan inspiroimien
Kirjoitusten. Astinlaudaksi: ”Ylistäkää Herraa, meidän
Jumalaamme, palvoen kumartukaa hänen jalkojensa astinlaudan eteen.
Hän on pyhä.” Paikaksi: ”Menkäämme hänen asumuksiinsa,
kumartakaamme paikkaa, jossa hänen jalkansa seisovat. En suo
silmilleni unta, en silmäluomilleni unen rauhaa, ennen kuin löydän
Herralle sijan, asumuksen Jaakobin Jumalalle.” Tätä ristiä
kuvasi symbolisesti edeltä patriarkka Jaakob, kun hän asetti
kätensä jälkeläistensä päälle. Sama mies kuvasi myös edeltä
ristiä kumartaessaan sauvan juurella Joosefille. Tämän patriarkka
Jaakobin sauva oli ristin esikuva, kun hän ylitti Jordanin, sillä
hän sanoi: ”Sauva kädessäni kuljin tämän Jordanin yli.” Ja
hieman tätä ennen ristin esikuvan osoitti Aabraham oinaan sarvien
muodossa: sillä lampaan kautta uhrista tuli salaisesti
ristiinnaulitun esikuva.
Ristin
esikuvana oli myös Iisak, joka otti polttouhria varten puut
kannettavakseen ja joka seurasi kiiruhtaen isäänsä valmistaen
itseään uhriksi. Ristin voima oli Mooseksen käärmeeksi
muuttuneella sauvalla, joka muutti ja nieli egyptiläisten sauvat,
joka muutti joen virran veriseksi jotta he eivät saisi juodakseen:
samalla tavoin se sai sammakot nousemaan vesistä, syöpäläiset
saapumaan, paarmat, sakean pimeyden ja kaikki Egyptiä koetelleet
kiusaukset. Ristin esikuvana oli tämä samainen Mooseksen sauva, kun
se erotti Punaisenmeren vedet kahtia kuljettaakseen Mooseksen ja
kansan sen halki. Ristin esikuvana oli tulinen ja pilvinen patsas,
jonka kautta Jumala johdatti Egyptistä paenneen kelvottoman Israelin
kansan. Ristin esikuvan muodosti myös Mooses itse, kun hän
korkealla vuorella kohotti kätensä, kun Joosua taisteli
vierasrotuista Amalekia vastaan, ja kun Aaronin ja Hurin auttaessa
Moosesta Israel oli vahvasti voitolla. Ristin esikuvan muodosti myös
sauva, joka erämaassa halkaisi kallion ja osoitti hedelmättömän
hedelmälliseksi. Mitä muuta Jesaja kuvasi puisella sauvalla, jolla
hän kahtia jakoi, kuin ristiä? Olen jättänyt mainitsematta
Hamanin hirttämisen ja orja Siseran vaarnalla mestaamisen, jotka
selvästikin kuvasivat ristiä. Mutta myös Elian vaalea viitta
varmaankin piti sisässään myös ristin voimaa, kun se jakoi
Jordanvirran kahtia niin, että hän pystyi ylittämään sen kuivaa
maata pitkin. Mihin sijoittaisimmekaan Elisan ihmeen, kun hän veteen
puunoksan heitettyään sai raudan nousemaan joen pohjasta, kohottaen
raskaan esineen kevyellä? Mitä muutakaan oli se sauva, joka puhkesi
versomaan, kuin ennalta tehty kuvaus rististä?
Sillä
risti on totisesti suuri ja siitä on monesti todistettu ja
ennustettu pyhissä kirjoituksissa ja joka itse kuvasi ennalta tänä
päivänä tapahtuneita ihmeitä. Ristiä kumarretaan, sillä sen
kautta opimme tuntemaan Herran. Ristiä kumarretaan, koska sen kautta
siunaamme ristiinnaulittua. Ristiä kumarretaan, koska sen kautta
olemme saaneet siunauksen ja vapauduimme kirouksesta. Ristiä
kumarretaan, koska sen kautta olemme antaneet ylen tottelemattomuuden
puun karvaan maun ja maistaneet pelastuksen suloisuutta. Se puu on
siunattu, jonka kautta kaikki kansat tulivat siunatuiksi. Se puu on
siunattu, jolle Jumala ruumiissa levitettiin. Ja mikä olisi oudompaa
kuin nähdä Jumala ristiinnaulittuna ja vieläpä ryövärien
vierellä? Se puu on siunattu, jonka kautta ryöväri pääsi asumaan
paratiisiin ja jonka maku karkotti karvaan maun: mikä olisikaan
ihmeellisempää? Että sen, jonka Aadam petkutettuna sulki, nyt avaa
ryöväri tunnustuksellaan, ja sinne, mistä Aadam karkotettiin,
ryöväri kirjattiin kutsutuksi asukkaaksi. Oi tätä sopivaa
vaihtokauppaa! Varas karkotettiin ja varas tuli hänen sijaansa
sisään: ensimmäinen rikkomuksen, toinen tunnustuksen takia; Aadam
hänet pettäneen johdattamana, ryöväri tultuaan ristiinnaulituksi
Luojansa kanssa.
Se
puu on siunattu, josta rakennettiin arkki ja joka pelasti
symbolisesti maailman tulvalta. Aadam söi ensin siitä puusta, joka
vaihtoi elämän kuolemaan: kiirehtiessään maistamaan hän irrotti
itsensä tiedon puusta, mutta myöhemmin tultuaan osalliseksi siitä
siunatusta puusta, hän tunsi sen toisenlaiseksi ja tuli jälleen
kutsutuksi. Se puu on siunattu, jonka kautta röyhkeä käsivarsi
taivutetaan, vihollisen kaulat kumartuvat, barbaari kääntää
selkänsä ja skyytit kaikkoavat kenenkään heitä jahtaamatta. Sen
tähden kohottakaa tänään kanssani äänenne, ja kumartakaamme
yhdessä Raamatun kanssa sen sanoin ristin aarretta. Ristin aarteeksi
nimitän Jumalan Poikaa, Kristusta, jonka puoleen meidän tulee
osoittaa sanamme sanoen: ”Kaikki kansat, jotka olet luonut, tulevat
eteesi ja kunnioittavat sinua, ne kunnioittavat sinun nimeäsi,
Herra, sillä sinä olet suuri Jumala ja teet ihmetekoja, sinä yksin
olet suuri, Jumala.”
Kiitos, mahtava saarna kristinuskon ytimestä!
VastaaPoista