Pyhä Justin Popovic:
ORTODOKSISUUDEN SUNNUNTAINA (Katkelmia)
Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen.
Veljet ja sisaret, tänään on pyhä ortodoksisuuden sunnuntai,
yksi vuoden viidestäkymmenestäkahdesta sunnuntaista, jota nimitetään
ortodoksisuuden sunnuntaiksi.
Suuri ja pyhä sunnuntai. Sunnuntai, jolloin juhlitaan
ortodoksisuuden voittoa kaikesta valheesta, kaikesta epätotuudesta, kaikesta
harhaopista, kaikista epäjumalista: ortodoksisuuden voittoa kaikesta väärästä
opetuksesta, kaikesta väärästä filosofiasta, tieteestä, kulttuurista, kuvasta.
Ortodoksisuuden pyhä voitto. Tämä tarkoittaa ainoan totuuden voittoa.
Mutta kuka on ainoa totuus tässä maailmassa? Kuka on totuus
tässä maailmassa? Hän, joka sanoi itsestään: ”Minä olen totuus!” Jeesus
Kristus.
Lihaksitullut Jumala. Hän on totuus maallisessa
maailmassamme, tämä on ihmistä varten oleva totuus. ”Jumala ilmestyi lihassa.”
Herra Jeesus Kristus otti ruumiin, jotta hän ruumiillaan
kertoisi meille ihmisille, mikä on totuus, kuinka totuudessa eletään, kuinka
totuuden puolesta kuollaan, ja kuinka totuuden avulla elää ikuisesti.
Kristuksessa yhdistyvät kaikki totuudet, ja hän antoi meille ortodoksisuuden,
ylimmän totuuden.
Kun Jumala, Herramme Jeesus Kristus, laskeutui tähän
maailmaan, hänestä tuli ihmisille näkyvä. Jumalasta tuli näkyvä. Ja häntä
katsellessamme me näemme todellisuudessa elävän Jumalan. Hän on Jumalan elävä
kuva maailmassa.
Vaaliessaan Jumalan elävää kuvaa tässä maailmassa
ortodoksinen kirkko vaali ihmisyyttä, se vaali Kristusta ihmisenä. Itse Jumala
tuli ihmiseksi löytääkseen meistä ihmisistä Jumalan kuvan, Jumalan elävän
kuvan, jonka me itse olemme mustanneet synneillämme ja himoillamme, olemme
muuttaneet sitä koko syntisellä elämällämme.
Kuten upeissa kirkkoveisuissa sanotaan, Herra laskeutui
maailmaan ja tuli ihmiseksi ”uudistaakseen oman kuvansa”, jotta hän tekisi
uudeksi oman kuvansa ihmisessä, joka on ”syntien turmelema”, jonka siis meidän
omat heikkoutemme ja syntimme ovat turmelleet. Näin ihmisestä tuli
epämuodostunut Jumalan kuva. Ja Jumala laskeutui tähän maailmaan aivan puhtaana
Jumalan kuvana, Jumalana, ja näytti mitä ihminen on, millainen on täydellinen
ihminen ja miten ihmisen tulee elää tässä elämässä.
(- -)
Miten ihmisen tulee elää tässä elämässä?
Tässä maailmassa todellisuudessa sodimme jatkuvasti, sodimme
sielussamme olevan Jumalan kuvan puolesta.
Kuka uhkaa varastaa sen meiltä?
Kaikki kuvainraastajat.
Ensimmäinen kuvainraastaja on synti. Synti ei halua Jumalaa.
Se ei halua Jumalaa ihmisen sisään eikä ihmistä ympäröivään maailmaan. Synnin
kautta tärkein kuvainraastaja on Saatana enkeleineen, kauheine demoneineen. He
pyrkivät varastamaan sielumme, he istuttavat syntejä sieluihimme ja haluavat
kokonaan peittää Jumalan kuvan sisällämme. Synnin mustalla piellä ne voitelevat
sielussamme olevan Jumalan kuvan. Ja ihminen eläessään katumattomana synnissä –
kun hän ei sodi syntiä vastaan, pysyy synnissä eikä käy synnintunnustuksella –
mitä hänen sielustaan jää jäljelle? Jäljelle jää Jumalan kuva, joka on voideltu
mustalla synnin, himojen ja kuoleman piellä. Mikä kauhea näky, hirveä häpeä!
Mitä tarkoittaa Jumalan kuvana oleminen?
Veljet, se tarkoittaa seuraavaa:
Meillä on järki, mutta järkemme on Jumalan järjen kuva
sisällämme.
Meillä on tahto, mutta tahtomme on Jumalan tahdon kuva
sisällämme.
Meillä on tunteet ja sydän, mutta nämä ovat Jumalan
tunteiden kuva sisällämme.
Me elämme tässä
maailmassa, mutta se on Jumalan elämän kuva.
Me olemme kuin kuolemattomia
Jumalan kuvia, mutta tämä on Jumalan kuolemattomuuden kuva.
Jumala loi meidät
Jumalan kaltaisiksi, jotta eläisimme tässä maailmassa Hänen tähtensä, jotta
mielemme aina ajattelisi, mistä se on peräisin. Se on peräisin Jumalasta. Sen
tulee ajatella puhtaita, jumalallisia ajatuksia.
Kun tahtomme on
esikuvansa, Jumalan tahdon kanssa samoilla linjoilla, se on täydellinen ja
terve. Aistimme ovat puhtaita, terveitä ja jumalallisia, kun ne ovat samoilla
linjoilla Jumalan aistien kanssa.
(- -)
Puhdistakoon
Jumala meidät kaikesta synnistä, kaikesta himosta, kaikesta kuolemasta.
Vapauttakoon hän meidät paholaiselta, jotta voisimme todella olla eläviä
Jumalan kuvia, jotta ihminen voisi olla Jumalan ihmeellinen luomus maan päälle.
Oi ihminen! Oi
veli! Älä koskaan unohda, että olet pieni jumala tomun seassa! Ruumiisi tomussa
sinulla on Jumalan elävä kuva. Ole tarkkaavainen elämäsi suhteen. Tarkkaa, mitä
teet sisälläsi olevan Jumalan kuvan kanssa. Ihminen, ole tarkkaavainen!
Ihminen! Ihminen! Sillä elämämme alkaa maan päältä ja päättyy Jumalan
kirkkaiden kasvojen eteen, missä meidän tulee antaa selvitys siitä, mitä teimme
Jumalan kuvalla silloin, kun olimme vielä tässä maailmassa.
Rukoilen, että
hyvä Herra soisi meidän kunkin sydämelle kaikki taivaalliset lahjat, kaikki
evankeliumin hyveet: uskon, rakkauden , toivon, rukouksen, paaston, kärsivällisyyden,
sävyisyyden ja nöyryyden, jotta voisimme kestää koko tämän maanpäällisen
kilvoittelun, jotta voisimme säästää sielumme sen jumalallisessa muodossa ja
siirtyäksemme tästä elämästä Ylösnousseen Herran luo toiseen maailmaan.
Mutta siihen asti
ohjatkoon Pyhä Paasto meitä kohti Pyhää Pääsiäistä, Kristuksen ylösnousemusta,
jotta voisimme kumartaa vielä ruumiissamme ollessamme Ylösnoussutta Herraa,
synnin, kuoleman ja paholaisen voittajaa, häntä joka takasi sieluillemme ja
ruumiillemme iankaikkisen elämän.
Hänelle, vain ja
ainoastaan hänelle kuuluu kunnia ja palvelus nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen.
Aamen.
(Kreikan kielestä suomentanut Jaakko Olkinuora)
(Kreikan kielestä suomentanut Jaakko Olkinuora)
Kommentit
Lähetä kommentti