Miksi
paastoamme paastonaikoina öljystä ja kalasta, mutta syömme
oliiveja ja mätiä?
Ainamuistettava
liturgiikan professori Ioannis Fountoulis vastaa:
Vanha
ja todellinen paasto tarkoittaa täydellistä pidättäytymistä
ravinnosta tai ns. kuivamuonan syömistä. Mutta koska tämä ei ole
mahdollista kirkkovuoden pitkinä paastonaikoina, vaikeiden
elinolojen tai uskonnollisen innon puutteen takia, käytäntöön on
vakiintunut erilaisia helpotuksia, jotta kaikki uskovat voisivat
paastota.
Vanhoina
aikoina kristityt söivät paastopäivinä yhdeksännen hetken (klo
15) jälkeen vain vettä ja leipää. Vähitellen kuitenkin
täydellinen ravinnosta pidättäytyminen väheni nykyisen
kaltaiseksi ja suuren paaston ehtoopalvelukset sekä ennen
pyhitettyjen lahjain liturgiat siirrettiin aamuun, mutta myös muita
ravintoaineita alettiin käyttää, kuten hedelmiä, paputuotteita,
äyriäisiä, mereneläviä jne.
Näiden
asioiden kautta voidaan ymmärtää myös, että öljyttöminä
paastopäivinä syömme öljyä ja kalan mätiä syömme päivinä,
jolloin kala on kielletty.
Ensimmäistä
voimme perustella sillä, että oliiveja syödään hedelminä, kun
taas öljykielto liittyy ruokiin, joiden valmistamiseen käytetään
öljyä. Toisen perustelu on vähemmän kestävä, koska sama ei
koske maitoa ja munia, vaan nekin kielletään paastonaikoina ”niiden
hedelmänä ja tuotteena, joista kieltäydymme”, kuten
Viides-kuudennen ekumeenisen synodin 56. kanoni sanoo. Tunnen joka
tapauksessa hurskaita kristittyjä, jotka ymmärtävät, että on
kyseessä ”ekonomia”, ja suurina paastonaikoina sekä
ehtoolliseen osallistumista edeltävänä päivänä he pidättäytyvät
niin oliiveista kuin mädistäkin.
On
totta, että tätä asiaa kysyvät joko hyvää tarkoittavat uskovat
tai useammin eräät, jotka haluavat pilkata paastoa. Kummassakin
tapauksessa voisimme korostaa Kirkon tapojen ja sääntöjen
joustavuutta ja ihmisläheisyyttä. Niiden tarkoituksena ei ole
nöyryyttää ihmisiä, vaan auttaa heitä harjoittamaan
pidättyväisyyttä ja hallitsemaan himojaan. Jos nämä
ravintoaineet saavat heidät hämmennyksen valtaan, he voivat
pidättäytyä näistä, kuten apostoli sanoo, arvostelematta niitä,
jotka syövät, sekä tuomitsematta (Room. 14:3) Kirkkoa sen
ihmisläheisestä asenteesta. Se, että Kirkko alkaisi selventää ja
tarkentaa paastoon liittyviä tapoja ja paastonaikoina syötäviä
tai ei-syötäviä ruoka-aineita, ei tapahdu eikä se voi koskaan
olla vakavasti otettavaa. Tärkeämmällä sijalla on paaston
tarpeellisuuden ja siitä koituvan hengellisen hyödyn painottaminen,
kuten myös uskovien mahdollisuuksien mukainen opettaminen nykyään
vallitseviin kirkollisiin paastosääntöihin, jotka ovat päivinämme
joutuneet jo hieman pimentoon.
Kommentit
Lähetä kommentti