Siirry pääsisältöön

Anomuskanoni pyhälle Georgiokselle

ANOMUSKANONI PYHÄLLE SUURMARTTYYRI GEORGIOS VOITTAJALLE
sairaan puolesta

Athosvuoren pyhittäjä Ksenofonin luostarin runo
Suom. munkki Damaskinos Ksenofontoslainen

Pappi:          Kiitetty olkoon Jumalamme, alati, nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen.

Kuoro:         Aamen.

Lukija:         Psalmi 143

Herra, kuule rukoukseni, ota vastaan pyyntöni! Sinä uskollinen, sinä vanhurskas, vastaa minulle! Älä vaadi palvelijaasi tuomiolle, sillä sinun edessäsi ei yksikään ole syytön. Vihamieheni vainoaa henkeäni, hän polkee elämäni jalkoihinsa, hän suistaa minut pimeyteen, kauan sitten kuolleitten joukkoon. Voimani ovat lopussa, sydämeni jähmettyy. Minä muistelen menneitä aikoja, mietin kaikkia tekojasi, ajattelen sinun kättesi töitä. Minä kohotan käteni sinun puoleesi, sieluni janoaa sinua kuin kuivunut maa. Vastaa minulle, Herra! Vastaa pian, kauan en enää jaksa! Älä kätke minulta kasvojasi, muutoin olen haudan partaalla. Sinuun minä turvaan – osoita laupeutesi jo aamuvarhaisesta! Sinun puoleesi minä käännyn – opeta minulle tie, jota kulkea! Herra, pelasta minut vihollisteni käsistä! Sinun luonasi olen turvassa. Sinä olet minun Jumalani – opeta minua täyttämään tahtosi! Sinun hyvä henkesi johdattakoon minua tasaista tietä. Nimesi tähden, Herra, anna minun elää! Vapauta minut ahdingosta, sinä vanhurskas! Tuhoa viholliseni, sinä uskollinen! Hävitä kaikki, jotka vainoavat henkeäni – minä olen sinun palvelijasi.

Kuoro:         (4. sävelmä): Jumala on Herra ja hän ilmestyi meille. Siunattu on hän, joka tulee Herran nimeen.

Liitelauselmat (kuoro tai diakoni). Jokaisen lauselman jälkeen kuorot toistavat vuorotellen ”Jumala on Herra…”:

Kiittäkää Herraa! Hän on hyvä. Iäti kestää hänen armonsa.

He piirittävät ja saartoivat minut, mutta Herran nimessä minä nujerran heidät!

Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät, on nyt kulmakivi. Herralta se on tullut, ja se on ihmeellinen meidän silmissämme.

Troparit, 4. sävelmä.
Vapaasta tahdostasi ristille nousit

Oikeanpuoleinen (1.) kuoro:

Oi sairastavat, rientäkäämme Georgioksen temppeliin ja langetkaamme hänen ikoninsa eteen huutaen katuvin sieluin: Oi marttyyri, sääli meitä, sinun anojiasi, riennä vapauttamaan meidät tästä käsillä olevasta hädästä äläkä hylkää niiden alhaista anomusta, jotka rientävät sinun suojiisi, oi pyhä.

Kunnia. Sama tropari uudelleen (2. kuoro).

1. kuoro:

Nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.

Sama melodia.

Me kelvottomat emme herkeä koskaan, * Jumalanäiti, voimastasi puhumasta, * jollet rukouksillasi puolustaisi, * kuka silloin päästäisi* meidät suurista vaaroista? * Kuka meidät olisi säilyttänyt vapaina? * Valtiatar, emme jätä sinua! * Palvelijat säästät aina kaikista vaaroista.

Lukija:         Psalmi 51

Jumala, ole minulle armollinen hyvyydessäsi, pyyhi pois minun syntini suuren laupeutesi tähden. Pese minut puhtaaksi rikoksestani ja anna lankeemukseni anteeksi. Minä tiedän pahat tekoni, minun syntini on aina minun edessäni. Sinua, sinua vastaan olen rikkonut, olen tehnyt vastoin sinun tahtoasi. Oikein teet, kun minua nuhtelet, ja syystä sinä minut tuomitset. Syntinen olin jo syntyessäni, synnin alaiseksi olen siinnyt äitini kohtuun. Mutta sinä tahdot sisimpääni totuuden – ilmoita siis minulle viisautesi! Vihmo minut puhtaaksi iisopilla ja pese minut lunta valkeammaksi. Suo minun kuulla ilon ja riemun sana, elvytä mieli, jonka olet murtanut. Käännä katseesi pois synneistäni ja pyyhi minusta kaikki pahat tekoni. Jumala, luo minuun puhdas sydän ja uudista minut, anna vahva henki. Älä karkota minua kasvojesi edestä, älä ota minulta pois pyhää henkeäsi. Anna minulle jälleen pelastuksen riemu ja suo minun iloiten sinua seurata, niin opetan tiesi sinusta luopuneille ja he palaavat sinun luoksesi. Jumala, pelastajani, päästä minut verivelasta, niin minä riemuiten ylistän hyvyyttäsi. Herra, avaa minun huuleni, niin suuni julistaa sinun kunniaasi. Jos toisin sinulle teurasuhrin, se ei sinua miellytä, polttouhriakaan et huoli. Murtunut mieli on minun uhrini, särkynyttä sydäntä et hylkää, Jumala. Osoita Siionille laupeutesi ja rakenna jälleen Jerusalemin muurit. Silloin otat taas vastaan määräuhrit ja alttarille tuodaan teurashärät.

Kuoro:         KANONI

4. plagaalinen sävelmä
Kuorot laulavat troparit vuorotellen. Oikeanpuoleinen kuoro aloittaa parittomien oodien ensimmäisen troparin, kun taas vasemmanpuoleinen kuoro aloittaa parillisten oodien ensimmäisen troparin.

1. oodi.          1. kuoro:

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Marttyyri, minä lankean monien kauheiden rikkomusten piirittämänä sinun puhtaan ikonisi eteen ja anon sinulta apua ja parannusta: suo ne minulle pikaisesti.

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Makaan sairasvuoteella, eikä minun ruumiilleni ole virvoitusta. Georgios, Herran marttyyri, nosta minut ylös sairauden turmeluksesta!

                      Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

Olen langennut kiusausten kuivuuteen ja masentuneena olen joutunut tuonelan porteille. Oi marttyyri, pelasta minut sinun esirukouksillasi ja vapauta minut kaikista tuskista.

                      Nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.

Olen pahojen tekojen aallokon armoilla, mutta sinä, oi puhdas, joka olet synnyttänyt tyynen sataman, rauhoita rajuilma ja ohjaa minut katumuksen satamaan.

3. oodi.          1. kuoro:

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Oi marttyyri, vapauta minut onnettomuuksista sinun suojeluksellasi ja osoita minulle pelastuksen tie, sillä sinä, oi Georgios, olet saarnannut Vapahtajasta ja Pelastajasta, Jeesuksesta – Jumalasta ja ihmisisestä.

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Georgios, paranna sinun esirukouksillasi, jotka ovat Herran edessä mieluisia, minut, joka ankarasti sairastan sielun himoissa ja olen ruumiin sairauksien uuvuttama, jotta ylistäisin sinua.

                      Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

Marttyyri, minä anon sinua parantamaan sielun kärsimyksen ja lihan sairauden, sillä sinä olet saarnannut miehuullisella mielelläsi Kristuksesta, joka on ottanut pois maailman sairauden.

                      Nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.

Oi tytär, me kaikki tunnemme sinut valoisaksi pilveksi, joka kantaa kullanhohtoista kastetta. Siksi uskoen anomme: virvoita kasteellasi nyt sydämet, jotka liekehtivät rikkomusten roihun vallassa.

Oi voitonkantaja, pelasta vaaroista ne, jotka tulevat uskossa luoksesi, sillä me kaikki riennämme anoen turvaasi, koska olet sortumaton muuri.

Oi, katso nyt, kaikkien ylistys, Jumalansynnyttäjä, minun ruumiini heikkouteen suuressa laupeudessa ja paranna sieluni monet vaivat.

4. oodi.          2. kuoro:

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Himojeni tyyntymätön ja kauhea aallokko vavisuttaa minua, mutta sinä, oi marttyyri, tyynnytä se sinun Jumalalle mieluisilla esirukouksillasi.

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Oi marttyyri Georgios, nauttien aina sinun avustasi me kiitollisina ylistämme sinua ja kunnioitamme sinun ihmeitäsi.

                      Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

Oi Hyvääkin korkeampi, olen tehnyt syntiä sinua vastaan enemmän kuin kaikki maan päällä eläneet. Jeesus, marttyyrisi esirukouksien tähden vapahda, päästä ja pelasta minut.

Nyt ja aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Valtiatar, vapahda minut sinun esirukouksillasi kaikenlaisista kauheuksista ja vahvista minut noudattamaan sinun Poikasi käskyjä, oi Tytär.

 5. oodi.         1. kuoro:

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Kristus, täytä meidän sydämemme sinun armollasi, sinusta kunniallisesti saarnaaneen marttyyrin ja voittajan esirukouksien kautta.

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Georgios, vapahda meidät sinun esirukouksillasi niin sielun kuin ruumiinkin sairauksista, jotta uskolla ylistäisimme sinua.

                      Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

Oi Kristuksen aina muistettava marttyyri, paranna aina meidän, sinun turvaasi rientävien palvelijoiden sairaus, sinun pyhäinjäännökselläsi.

Nyt ja aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Oi Jumalan morsian, päästä minut rikkomusteni köysistä, sillä sinä synnytit siemenettömästi Kristuksen, joka otti pois maailman synnin.

6. oodi.          2. kuoro:

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Oi marttyyri, vapauta turmelevasta sielun ja ruumiin kuolemasta ne, jotka uskolla rientävät sinun puhtaan temppelisi suojiin, ja vapauta meidät esirukouksillasi ankarasta sairaudesta, kauheista onnettomuuksista ja pahuudesta.

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Oi marttyyri, tule sinä suojelijaksi Jumalan jälkeen ja kaikkein tyynimmäksi satamaksi, joka aina pelastaa kiusauksista ne, jotka uskolla rientävät ikonisi luo. Hajota jumalallisilla rukouksillasi sielua turmeleva vastatuuli.

                      Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

Oi marttyyri Georgios, kun meillä on pelastuksen satamana sinun esirukouksesi, me vapaudumme kauheuksista ja ylistämme Vapahtajaa ja Pelastajaa, joka on on antanut sinulle runsaasti armoa tehdä ihmeitä.

Nyt ja aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Oi kaikkien veisuin ylistämä Tytär, minä, joka aina makaan velttouden vuoteella, minä vetoan sinun puhtauteesi: oi Valtiatar, älä ota pois apuasi, vaan sääli minua myötämielisenä ja vapauta tästä kärsimyksestä.

Oi voitonkantaja, pelasta vaaroista ne, jotka tulevat uskossa luoksesi, sillä me kaikki riennämme anoen turvaasi, koska olet sortumaton muuri.

Puhtahin, sinähän synnytit päivinä viimeisinä Sanan sanan voimalla. Oi, häntä nyt rukoile, kun sinulla on myös uskallus äidin!

Kontakki. 2. sävelmä. 2. kuoro:

Me, jotka uskolla riennämme suojaasi, saamme aina rikkaudeksi sinun esirukouksesi kuin kukistumattoman aseen. Siksi jatkuvasti huudamme sinulle: Herran voitonkantaja, saavu vapauttamaan meidät vaaroista, sinä, joka anot kaikkien Valtiasta.

Prokiimeni, 4. sävelmä:

Ihmeellinen on Jumala pyhissään.

Liitelauselma: Herra on tehnyt ihmeitä hänen maassaan olevien pyhien kautta.

Evankeliumi Luukkaan mukaan (21:12–19).

                      2. sävelmä: 1. kuoro:

                      Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

                      Voitonkantajan rukouksien tähden, Armollinen, puhdista meidät monista synneistämme.

                      2. kuoro:

Nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.

Jumalansynnyttäjän rukouksien tähden, Armollinen, puhdista meidät, monista synneistämme.

                      1. kuoro

Armahda minua, Jumala, sinun suuresta armostasi, pyyhi pois minun syntini sinun suuresta laupeudestasi.

Sitten 1. kuoro laulaa seuraavan stikiiran, 2. plagaalinen sävelmä: Pyhät, kaiken toivonsa.

Oi Herran voitonkantaja, älä hylkää sinun uskovan anojasi rukousta, vaan täytä aina meidän pyyntömme, sillä lukuisten onnettomuuksien tähden kaikkialta suru ympäröi minua. Älä salli masennuksen aallokon ympäröidä ja hukuttaa minua kun olen aina kauheissa onnettomuuksissa, vaan kiiruhda pelastamaan minut kaikista himojen myrskyistä sinun otollisten rukoustesi kautta, jotta ylistäisin sinua.

Pappi: Pelasta, Jumala, sinun kansasi…

7. oodi.          1. kuoro:

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Ihmisiä rakastava Kristus, sinä olet yhteisen pelastuksen päämies. Olet osoittanut pelastukseen pyrkievien välittäjäksi jalon Georgioksen, jonka tähden lakkaamattomin äänin sinua palavasti ylistämme.

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Muinoin juutalaiset parantuivat myrkyllisestä puremasta heti, kun katsoivat pylvääseen ripustettua käärmettä. Kun moninaisista himoista kärsivät näkevät sinun jumalallisen ikonisi, oi Georgios, he saavat vapahduksen.

                      Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

Oi marttyyri Georgios, sinun temppelisi on osoittautunut pelastuksen arkiksi sairauksien tulvassa. Se puhdistaa ne, jotka sen turviin rientävät uskolla ja ylistävät sinun nimeäsi, oi voitonkantaja.

Nyt ja aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Jumalan tytär ja Morsian, joka olet synnyttänyt Kristuksen, ruumiiden parantajan ja sielujen palastajan, pelasta ne, jotka uskolla huutavat hänelle: Isiemme Jumala, kiitetty olet sinä!

8. oodi.          2. kuoro:

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Jumalinen Georgios, vapauta kaikinlaisista vaaroista ja moninaisista sairauksista ne, jotka tulevat luoksesi sydämen halulla.

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Kaikkien Valtias osoitti sinun temppelisi kuin Lammasportin altaakse, sillä siinä kaikki sairastavat saavat parannuksen.

Me kiitämme Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä, Herraa.

Oi marttyyri, sinun ikonisi on osoittautunut sairastaville Siiloan jumalalliseksi altaaksi, joka tulvii kaikille ehtymättömästi parannuksia.

Nyt ja aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Oi puhdas ja aina ylistettävä Maria, joka olet synnyttänyt maailman Vapahtajan, vapauta minut elämän kiusauksista.

9. oodi.          1. kuoro:

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Oi Herran suurmarttyyri Georgios, sinun kutsusi on pelastuksen satama niille, jotka epäröimättömin sydämin kutsuvat sinua avukseen.

                      Jumalan pyhä, rukoile meidän puolestamme.

Oi marttyyri, joka nautit yhdessä enkelten kanssa ikuista iloa, hajota nyt meidän sairauksiemme ja surujemme masennus.

                      Kunnia olkoon Isälle ja Pojalle ja Pyhälle Hengelle.

Oi Georgios, me olemme saaneet sinut välittäjäksi ja puolesta-anojaksi Pelastajan edessä ja siksi pelastumme vihollisten hyökkäyksiltä.

Nyt ja aina ja iankaikkisesti. Aamen.

Oi Neitsyt, sinun suojasi on hengellinen parantola. Me, jotka sen suojiin riennämme, vapaudumme sielun sairauksista.

Totisesti on kohtuullista…

Ja sitten seuraavat megalynarionit:

Tulkaa, veisatkaamme ylistystä marttyyrien kirkkaalle ja loistavalle tähdelle, sairasten parantajalle ja hädässä nopealle suojelijalle, suurelle Georgiokselle.

Oi marttyyri Georgios, kun meillä on sinun pyhä temppelisi hengellisenä suojatornina, me riennämme sen suojiin hädän hetkellä ja vapaudumme kaikista hyökkäyksistä.

Suuri Georgios, monen kilvan käynyt Kristuksen marttyyri jota nyt ylistämme, koitti kirkkaana tähtenä Kappadokiasta ja valaisee koko uskovien joukon.

Kunnioittakaamme kaikki suurta Georgiosta, voitonkantajien joukossa olevaa ihmeidentekijää ja vaivoissa kukistumatonta lääkäriä, jumalallista asemiestä ja Herran marttyyria.

Trishagion ja sitten seuraava tropari, 4. sävelmä:

Vangittujen vapauttaja ja köyhien puolustaja, sairasten parantaja ja kuninkaiden puolesta taistelija, voitonkantaja, suurmarttyyri Georgios, rukoile Kristusta, Jumalaa, pelastamaan meidän sielumme.

Ektenia ja loppusiunaus, jonka jälkeen laulamme seuraavat veisut (2. sävelmä):

Oi marttyyri Georgios, joka ohjaat pois vierasrotuisten joukosta, vitsauksista ja nälänhädästä, maanjäristyksistä ja vaaroista sekä kaikista muista pahuuksista, vapauta kaikista vaaroistaesirukouksillasi kaikki ne, jotka suutelevat sinun jumalallista ja puhdasta ikoniasi, jotta voisimme kiitosveisuin lakkaamatta ylistää sinua yhteisenä hyväntekijänämme.

Valtiatar, ota vastaan palvelijaisi rukoukset ja pelasta meidät kaikesta hädästä ja ahdistuksesta!

Kaiken toivoni minä panen sinuun, oi Jumalan Äiti, varjele minua suojassasi.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ehtoolliseen valmistautuminen

EHTOOLLISEEN VALMISTAUTUMINEN Munkki Damaskinos Ksenofontoslainen Koko ortodoksisen jumalanpalveluselämän ydin on Herran pyhä ehtoollinen, salaisuuksista suurin, jossa leipä ja viini muuttuvat ihmeellisellä tavalla Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Säännöllinen ehtoolliseen osallistuminen on jokaisen ortodoksin velvollisuus, mutta sitä ei tule nähdä oikeastaan velvollisuutena vaan koko ihmiselämän suurimpana ilona: mikä voi olla valtavampaa ja ihanampaa, kuin ottaa itsensä Jumala sisäänsä ja tulla Kristuksen ruumiin kautta yhteen myös kaikkien muiden kirkon jäsenten kanssa? Ehtoollisrukouksissa sanotaan, että Kristuksen ruumis ja veri tuovat syntien anteeksiantamuksen, iankaikkisen elämän, ruumiin ja sielun parannuksen ja aistien puhdistukseksi.                       Ehtoollinen on ortodoksisessa kirkossa rajattu vain ortodoksisen kirkon jäsenille. Siksi esimerkiksi luterilaiset ja roomalaiskatolilaiset eivät saa osallistua ortodoksiseen ehtoolliseen. Tämä johtuu siitä, että o

Munkkeus on elinikäinen sitoumus

ATHOSVUOREN SIMONOPETTAN LUOSTARIN IGUMENI EMILIANOS KATKELMIA MUNKKEUDEN PYSYVYYDESTÄ [Pyhä Makarios Suuri kirjoittaa:] Jos joku haluaa lähteä pois luostarista minkä tahansa erimielisyyden takia, hän ei saa mukaansa yhtään mitään lukuun ottamatta yhtä vaatimatonta asua, ja hän eroaa veljestön yhteydestä uskottomana. Tämä sääntö muistuttaa meitä evankeliumin ehdoista avioliitoille, siis avioerokieltoa. Herra  inhoaa avioeroa.  Ykseys on Pyhän Kolminaisuuden ja Kirkon salaisuus.  Avioero on kaikissa tapauksissa  poissuljettua,  vaikka evankelistojen mukaan se vaikuttaisikin olevan sallittu aviorikoksen tapauksessa.  Todellisuudessa tämä tarkoittaa, että aviorikos tuhoaa avioliiton.  Jumala ei siis anna siunausta erottaa sitä, minkä Hän on yhdistänyt, vaan  Hän julistaa , että  yhteisen taakan kantaminen Kristuksessa on päättynyt. Sama merkitys on [pyhän Makarioksen] sanalla ”uskottomana”. Jos joku haluaa lähteä luostarista, koska hän väsähtää kuuliaisuustehtävissä,

Ortodoksisesta raamatuntulkinnasta

En ole yleensä kirjoittanut tänne blogiin omia tekstejäni, vaan rajoittunut ainoastaan käännöksien julkaisemiseen. Monet ovat kuitenkin pyytäneet minua kirjoittamaan lyhyen johdatuksen ortodoksiseen raamatuntulkintaan, joten tartuin tuumasta toimeen. Viime aikoina julkisessa keskustelussa on eri yhteyksissä viitattu kristinuskon tärkeimpään kirjaan, Raamattuun. Puheenvuoroista on kuitenkin käynyt ilmi, että raamatuntulkintamenetelmien tuntemus vaihtelee, eivätkä aina lukijoille tai kirjoittajille edes tulkinnan perusperiaatteet ole selvillä. Erityisesti olen törmännyt epätietoisuuteen ortodoksisesta raamatuntulkintaperinteestä. Miten kirkkomme siis tulkitsee pyhiä kirjoituksia? Usein sanotaan, että ortodoksinen kirkko on tradition kirkko. Uskon lähteinä pidetäänkin Raamatun ohella kirkon kaksituhatvuotista traditiota: Raamattu kuuluu traditioon, ja traditio taas pohjautuu Raamattuun. Tradition ytimessä ovat ensimmäisen vuosituhannen aikana vaikuttaneet kirkkoisät ja myös kirk