Siirry pääsisältöön

Pääsiäissunnuntaina


Pyhien joukkoon luetun isämme Epifanioksen, Kyproksen piispan, puhe Kristuksen pyhästä ylösnousemuksesta (katkelmia)

Herra, siunaa!

Vanhurskauden Aurinko on tänään, kolmantena päivänä, koittanut ja valaissut ja koko luomakunnan. Ennen aikoja oleva Kristus versoi kolmantena päivänä kuin viiniköynnös ja täytti maanpiirin ilolla. Nähkäämme illaton aamu, nouskaamme tänään ennen aamun alkua ja täyttykäämme valon ilolla. Kristus avasi tuonelan portit, ja kuolleet nousivat unestaan. Kristus, langenneiden ylösnousemus, nousi kuolleista ja nosti kanssaan Aadamin! Kristus, kaikkien ylösnousemus, nousi kuolleista ja vapautti Eevan kirouksesta! Kristus, hän joka on ylösnousemus, nousi kuolleista, ja saattoi iloon kaikki epäjärjestyksessä olevat! Herra heräsi kuin nukkuja ja murskaten vihollisensa saattoi heidät häpeään. Hän nousi kuolleista ja lahjoitti koko luomakunnalle ilon, hän nousi kuolleista ja tyhjensi tuonelan tyrmän. Hän nousi kuolleista ja muutti turmeltuneisuuden luonnon turmeltumattomuudeksi. Kristus nousi kuolleista ja palautti Aadamille hänen muinaisen kuolemattomuuden arvonsa! Sillä Kristuksessa luomakunta muuttuu uudeksi ylösnousemuksen kautta. Sillä Kristuksessa on uusi maailmanjärjestys: järjestäytykäämme sen mukaan, me epäjärjestyksessä olevat. Sillä Kristuksessa on tänään kirkko, uusi taivas: taivas, joka on silmin nähtävää taivasta kauniimpi. Sillä sitä ei valaise päivittäin laskeva aurinko, vaan tämän Auringon nähtyään häpeästä laskeutui sitä palveleva aurinko. Tämä on se Aurinko, josta profeetta sanoi: Teille, jotka pelkäätte minun nimeäni, on nouseva pelastuksen aurinko (Mal. 3:20). Hän on Aurinko, joka valaisee kirkon ikuisella loisteella ja josta pyhät kirjoitukset sanovat: Kun aurinko oli noussut vuorten yläpuolelle ja Loot oli tullut Soariin (1. Moos. 19:23). Soar on tässä seimen esikuva. Tämä on Aurinko, joka tekee tyhmät viisaiksi, tämä Aurinko on meidän uskomme perustus. Tämän vanhurskauden Auringon, Kristuksen, takia Kirkosta tulee taivas: ei taivasta, jossa riippuu vähenevä ja kasvava kuu, vaan taivas, jossa on aina hohtava ilo. Ei taivas, jossa on tähtiä ja planeettoja, vaan taivas, johon tulee valistettuja tähtiä kastealtaasta. Ei taivas, jossa kulkevat varjostavat pilvet, vaan taivas, jossa Kirkolla on opettajia ja teologeja. Ei taivas, jossa vedet on ripustettu taivaankannen päälle, vaan taivas, jonka perusta on pyhässä opissa. Ei taivas, josta kuuluvat salamien jylinät tai lintujen huudot, vaan taivas, joka kutsuu ihmisiä opettajien äänillä.

Tämä on se päivä, jonka Herra teki: iloitkaamme hengellisesti ja riemuitkaamme siitä Jumalalle sopivalla tavalla. Tämä juhla on meille kaikkia muita juhlia suurempi. Tämä on se juhla, jota Pyhä Henki tarkoittaa käskiessään: Käykää kulkueena lehvät käsissä ja iloitkaa, ulottakaa piirinne alttarin sarviin. (Ps. 118:27). Tämä on koko maailman juhla, uuden alku ja pelastava juhla. Tämä juhla on kaikkien juhlien huippu ja keskipiste. Tämä on päivä, jonka Jumala on siunannut ja pyhittänyt, sillä tänä päivänä hän lepäsi kaikista töistään saatettuaan loppuun maan päällä olevien ja maan alla asuvien pelastuksen. Tänä päivänä hän lakkautti epäjumalien ja villipetojen palvonnan ja rituaalitanssit: tänä päivänä hän tuhosi kaikki vastustavat voimat. Tänä päivänä hän lakkautti pahojen henkien juhlat ja pidot; tänä päivänä hän lakkautti epäjumalille toimitetut veri- ja polttouhrit. Tänä päivänä hän lakkautti epähurskauden juonet. Tänä päivänä hän kukisti hirmuvaltiaan ja kansan hallitsijan vallan; tänä päivänä hän lakkautti juhlien ja uudenkuun uhrit. Tänä päivänä hän lakkautti lain määräämän juutalaisten pääsiäisen; tänä päivänä hän toteutti kaikki ennustukset, profetiat ja ennusmerkit. Meidän pääsiäislampaamme on todellinen Pääsiäinen, Kristus, joka on jo teurastettu (1. Kor. 5:7) ja jokainen, joka on Kristuksessa, on siis uusi luomus (2. Kor. 5:17). Niinpä Kristuksessa on uusi usko, uudet lait, uusi Jumalan kansa: ei vanha vaan uusi Israel ja uusi Pääsiäinen, uusi hengellinen ympärileikkaus, uusi veretön uhri, uusi jumalallinen liitto. Viettäkää siis juhlaa ja uudistakaa sydämissänne vilpitön henki, jotta ottaisitte vastaan uuden ja todellisen juhlan salaisuudet ja saisitte tänään nauttia taivaallisesta sulosta ja lähtisitte pois uuden Pääsiäisen toteutuneiden salaisuuksien kera, eikä vanhan juhlan vanhentuneiden asioiden kanssa.

Muinoin lainsäätäjä Mooses välitti kansalle Jumalalta lain esikuvan pelastukseksi: niin myös lainsäätäjä Herra lähetti meille pelastukseksemme todellisen lain, hän, joka on Jumala Jumalasta ja vuori taivaallisten vuorien vuoristosta. Mooses vapautti kansan faaraolta ja Egyptistä: Kristus vapautti meidät paholaiselta ja pahoilta hengiltä. Mooses tappoi juutalaista pahoinpidelleen ja hautasi hänet hiekkaan, mutta Kristus kuoletti paholaisen ja syöksi hänet syvyyteen. Mooses sopi rauhan kahden riitelevän veljensä välille: niin Kristuskin toi rauhan kahden kansansa välille yhdistäen taivaalliset maan päällä olevien kanssa. Egyptissä faaraon tytär löysi pesulle tultuaan Mooseksen ja otti hänet itselleen: Kristuksen tytär, kirkko, kasteessa ottaa itselleen Kristuksen, ei kolmikuukautisena vauvana, kuten Mooseksen, vaan kolmantena päivänä haudasta. Egyptissä Israel juhli pääsiäistä esikuvallisesti pimeydessä: me taas juhlimme Pääsiäistä päivänvalossa. Siellä he juhlivat päivän saavuttua iltaan: me taas juhlimme iankaikkisuuksien ehtoohetkeen asti. Siellä asumusten ovet voideltiin verellä: nyt taas uskovien sydämet saavat Kristuksen veren sinetin. Siellä toimitettiin uhri yöllä ja yöllä ylitettiin Punainenmeri, mutta pelastus ja kasteen punaisen meren ja Hengen liekehtivä tuli näyttäytyvät päivänvalossa. Tässä tulessa Pyhä Henki saapuu ja ilmestyy, ja tässä vedessä pahojen henkien lohikäärmeiden päämiehen, paholaisen, pää murskataan. Siellä Israel sai Moosekselta öisen kasteen, siellä pilvi peitti kansan. Täällä taas Kristuksen kansan varjoaa Korkeimman voima. Siellä kansan pelastuttua Mooseksen vaimo Mirjam tanssi: täällä taas Kristuksen kirkko kaikkien muiden kirkkojen kanssa juhlii pakanakansan pelastusta. Siellä Mooses pakenee turvaan kallioon: täällä kansa turvautuu uskon kallioon. Siellä hakataan teksti lain kivitauluihin: täällä jumalalliset lait välittyvät kirjoittamatta. Siellä valettiin härkäpatsas, joka tuli kansalle tuomioksi: täällä taas Jumalan Karitsa uhrataan kansan pelastukseksi. Siellä kalliota iskettiin sauvalla: täällä Kristusta, peruskalliota, isketään keihäällä kylkeen. Siellä vesi virtasi kalliosta: täällä vesi ja veri vuotivat elävöittävästä kyljestä. He saivat ravinnokseen lintuja taivaalta: me saimme ottaa Hengen kyyhkyn muodossa korkeudesta. He söivät mannaa sopivalla hetkellä ja pelastuivat kuolemalta: me syömme leipää iankaikkiseksi elämäksi.

Mutta nämä asiat jäävät historiaan vanhentuneina ja tulevan varjokuvina ja ne saavat täyttymyksen: meidän kansamme taas lisääntyy ja kukoistaa ja pysyy loppuun asti. Tämä oli meidän pääsiäisemme esikuva: tämä oli lain hämärässä pysynyt tulkinta. Ymmärrä nämä asiat juhlasta, tutkiskele näitä Mooseksen ja profeettojen esittämiä seikkoja tästä juhlasta, jotta vakuuttuisit ylösnousemuksesta. Sillä epäuskon peitto pyrkii peittämään kaikkia. On olemassa kuvaamattoman paljon ennusmerkkejä ylösnousemuksesta ja uudesta elämästä. Todellinen esikuva tälle oli Iisakin teurastaminen: sen esikuva oli Joosef kuilussa, jonne hänet hänen veljensä heittivät, mutta josta hän nousi elävänä. Tämän päivän esikuva on Jeremias kuilussa, josta hän kerran nousi ja vapautui turmeluksesta ja vaivasta. Kristuksen ylösnousemuksen esikuva on Joonas, joka joutui valaan vatsaan ja pääsi sieltä ulos kolmantena päivänä.

Mutta onko näiden asioiden jälkeen vielä jotain? Juhlimmeko vain me, vai huolehdimmeko lähimmäisistämmekin? Riemuitsemmeko vain me, vai käsitteleekö tämä puheeni muitakin? On tarpeen, että juhlastamme tulee Jumalaa miellyttävä koko kirkon yhteinen huokaus Jumalan puoleen. Muistelkaamme niitä veljiämme jotka ovat puutteenalaisia. Olkaamme kahleissa kahlittujen kanssa: kärsikäämme yhdessä kärsivien kanssa, sillä jos yksi ruumiinjäsen kärsii, kärsivät kaikki jäsenet. Kärsikäämme siis yhdessä veljiemme kanssa, ei rahaa antaen tai mukavia puhellen vaan tehden muille hyviä tekoja ja kantaen Jumalan puoleen anomuksia heidän puolestaan.

Tänä juhlana rukoilkaamme veljiemme puolesta ja sanokaamme Kristukselle: Sinä, joka olet aina ollut ja olet nytkin hyvä Jumala ja ihmisiä rakastava Valtias, joka vapautit Israelin kansan Egyptin orjuudesta pääsiäisenä ja karitsan verellä lahjoitit heille vapautuksen: lahjoita nytkin maailmallesi vapahdus katkerasta orjuudesta puhtaimman ruumiisi ja kalleimman veresi kautta. Sinä, joka otit vastaan syntisen naisen valituksen, ota vastaan nytkin Kirkkosi ja sen huokaukset.

Muista ristiäsi, muista kansaasi, muista laupeuttasi. Sinä, joka vapaaehtoisesti kestit neljäkymmentä päivää kestäneet kiusaukset, oi Valtias, muista kansojasi jotka elävät kiusausten autioissa ja vedettömissä erämaissa. Muista meitä heidän kanssaan, sinä hyvä ja ihmisiä rakastava. Armahda heitä, Valtias, en pyydä paljon. Tule heidän luokseen oi Jumala, joka olet ojentanut heitä: saavu lastesi luo, sillä he ovat ainakin lapsiasi, sillä he ovat olleet kristittyjä, he ovat sinun laumaasi, he ovat olleet sinun jäseniäsi, he ovat ottaneet vastaan sinun ruumiisi. Oi Valtias, katso heidän puoleensa armossasi ja laupeudessasi. Näe näiden kurjien kokema väkivalta ja anna heille ihmisrakkauttasi: näe heidän alastomuutensa ja anna heille parannus. Näe syvä yksinäisyys ja suo heille laupeutesi. Vaikka oikeudenmukaisesti olet heitä kurittanut, paranna heidät: vaikka kohtuullisesti olet heitä koetellut, kutsu heidät luoksesi. Vaikka olemmekin syntisiä, olemme kuitenkin kristittyjä. Vaikka olemmekin nöyryytettyjä, olemme kuitenkin sinuun uskovaa kansaa. Vaikka emme ansaitsekaan ihmisrakkauttasi, olemme kuitenkin yhdeksi ruumiiksi kokoontuneen Kirkkosi lampaita. Me köyhät kannamme sinulle tämän anomuksen kolmantena päivänä tapahtuneen ylösnousemuksesi tähden vankeudessa olevien puolesta, me papit ja kirkkokansa, nuorukaiset ja neidot, vanhat ja nuoret, lapsukaiset ja äidit, kaikki sinuun uskovat sielut: vapauta heidät kaikki uhkaavalta vaaralta ja tee heidät otollisiksi sinun valtakuntaasi, ainosyntyisen Poikasi, Valtiaamme, Jumalamme ja Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen armosta ja ihmisrakkaudesta sekä hänen kanssaan myös hänen kaikkein pyhimmän ja eläväksi tekevän Henkesi kautta, nyt ja aina ja iankaikkisesta iankaikkiseen. Aamen.

(suom. Jaakko Olkinuora)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ehtoolliseen valmistautuminen

EHTOOLLISEEN VALMISTAUTUMINEN Munkki Damaskinos Ksenofontoslainen Koko ortodoksisen jumalanpalveluselämän ydin on Herran pyhä ehtoollinen, salaisuuksista suurin, jossa leipä ja viini muuttuvat ihmeellisellä tavalla Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Säännöllinen ehtoolliseen osallistuminen on jokaisen ortodoksin velvollisuus, mutta sitä ei tule nähdä oikeastaan velvollisuutena vaan koko ihmiselämän suurimpana ilona: mikä voi olla valtavampaa ja ihanampaa, kuin ottaa itsensä Jumala sisäänsä ja tulla Kristuksen ruumiin kautta yhteen myös kaikkien muiden kirkon jäsenten kanssa? Ehtoollisrukouksissa sanotaan, että Kristuksen ruumis ja veri tuovat syntien anteeksiantamuksen, iankaikkisen elämän, ruumiin ja sielun parannuksen ja aistien puhdistukseksi.                       Ehtoollinen on ortodoksisessa kirkossa rajattu vain ortodoksisen kirkon jäsenille. Siksi esimerkiksi luterilaiset ja roomalaiskatolilaiset eivät saa osallistua ortodoksiseen ehtoolliseen. Tämä johtuu siitä, että o

Munkkeus on elinikäinen sitoumus

ATHOSVUOREN SIMONOPETTAN LUOSTARIN IGUMENI EMILIANOS KATKELMIA MUNKKEUDEN PYSYVYYDESTÄ [Pyhä Makarios Suuri kirjoittaa:] Jos joku haluaa lähteä pois luostarista minkä tahansa erimielisyyden takia, hän ei saa mukaansa yhtään mitään lukuun ottamatta yhtä vaatimatonta asua, ja hän eroaa veljestön yhteydestä uskottomana. Tämä sääntö muistuttaa meitä evankeliumin ehdoista avioliitoille, siis avioerokieltoa. Herra  inhoaa avioeroa.  Ykseys on Pyhän Kolminaisuuden ja Kirkon salaisuus.  Avioero on kaikissa tapauksissa  poissuljettua,  vaikka evankelistojen mukaan se vaikuttaisikin olevan sallittu aviorikoksen tapauksessa.  Todellisuudessa tämä tarkoittaa, että aviorikos tuhoaa avioliiton.  Jumala ei siis anna siunausta erottaa sitä, minkä Hän on yhdistänyt, vaan  Hän julistaa , että  yhteisen taakan kantaminen Kristuksessa on päättynyt. Sama merkitys on [pyhän Makarioksen] sanalla ”uskottomana”. Jos joku haluaa lähteä luostarista, koska hän väsähtää kuuliaisuustehtävissä,

Ortodoksisesta raamatuntulkinnasta

En ole yleensä kirjoittanut tänne blogiin omia tekstejäni, vaan rajoittunut ainoastaan käännöksien julkaisemiseen. Monet ovat kuitenkin pyytäneet minua kirjoittamaan lyhyen johdatuksen ortodoksiseen raamatuntulkintaan, joten tartuin tuumasta toimeen. Viime aikoina julkisessa keskustelussa on eri yhteyksissä viitattu kristinuskon tärkeimpään kirjaan, Raamattuun. Puheenvuoroista on kuitenkin käynyt ilmi, että raamatuntulkintamenetelmien tuntemus vaihtelee, eivätkä aina lukijoille tai kirjoittajille edes tulkinnan perusperiaatteet ole selvillä. Erityisesti olen törmännyt epätietoisuuteen ortodoksisesta raamatuntulkintaperinteestä. Miten kirkkomme siis tulkitsee pyhiä kirjoituksia? Usein sanotaan, että ortodoksinen kirkko on tradition kirkko. Uskon lähteinä pidetäänkin Raamatun ohella kirkon kaksituhatvuotista traditiota: Raamattu kuuluu traditioon, ja traditio taas pohjautuu Raamattuun. Tradition ytimessä ovat ensimmäisen vuosituhannen aikana vaikuttaneet kirkkoisät ja myös kirk