Siirry pääsisältöön

Vanhus Paisios: Sairaudet auttavat ihmisiä


- Vanhus, mitä tarkoittaa “hyvää paratiisia” (tavallinen tervehdys kreikkalaisissa luostareissa)?

- Hyvää matkaa paratiisiin.

- Voiko se tarkoittaa, Vanhus, "mene hyvään paratiisiin"?

- Oletko koskaan kuullut puhuttavan pahasta paratiisista? Joka tapauksessa, jotta pääsee suloiseen paratiisiin, täytyy syödä paljon katkeraa ruokaa täällä, täytyy olla koettelemusten passi kädessä. Mitä tapahtuukaan sairaaloissa! Mitä murhenäytelmiä! Mitä kipua ihmisillä onkaan! Kuinka monet äidit, äitiparat, joutuvat leikkauksiin, ajattelevat lapsukaisiaan ja huolehtivat koko perheen puolesta! Kuinka monilla perheenisillä on syöpä, heille tehdään sädehoitoa ja mitä kaikkia koettelemuksia heillä onkaan! He eivät pysty työskentelemään, heidän täytyy maksaa vuokra, heillä on roppakaupalla rahanmenoa! Täällä toisilla on heidän terveytensä ja siltikään he eivät selviydy asioista, kuinka paljon siis joku jolla ei ole edes terveyttä, pakottaa itsensä työskentelemään hoitaakseen vähän velvollisuuksiaan! Ihmisten ongelmat ovat murehduttaneet minua paljon. Kuinka paljon asioita kuulenkaan joka päivä! Jatkuvasti koettelemuksia, vaikeuksia! Koko päivän katkeria asioita suussa, ja illalla kaadun nälkäisenä vuoteeseen hieman levähtämään. Tunnen paljon ruumiillista väsymystä mutta myös sisäistä lepoa. Vanhus, onko sairaudesta aina hyötyä? Kyllä, siitä on aina paljon hyötyä. Sairaudet auttavat ihmistä "tyyntymään", kun heillä ei ole hyveitä. Terveys on suurenmoinen asia, mutta myöskään sitä hyvää, jonka sairaus tuo tullessaaön, ei terveys voi koskaan antaa! Hengellistä hyvää! Se on erittäin suurta hyväntekeväisyyttä, erittäin suurta! Se puhdistaa ihmisen synnistä, ja joskus myös takaa palkan. Ihmissielu on kuin kulta, ja sairaus on kuin tuli joka puhdistaa sen. Näetkö, myös Kristus sanoi apostoli Paavalille: "Voimani tulee täydeksi sairaudessa". Mitä enemmän ihminen joutuu ongelmiin jonkun sairauden takia, sitä enemmän hän puhdistuu ja pyhittyy, riittää kunhan hän on kärsivällinen ja ottaa sairauden vastaan ilolla. Jotkut sairaudet vaativat vain vähän kärsivällisyyttä, ja Jumala sallii ne, jotta ihminen saisi vähän palkkaa ja Jumala pyyhkii pois joitakin vikoja, sillä ruumiin sairaus auttaa sielun sairauden parantumista. Ruumiin sairaus neutralisoi nöyryydellä jonka se tuo. Jumala ottaa kaikesta hyödyn irti hyvää tarkoitusta varten! Mitä hyvänsä hän salliikin, se on meidän hengelliseksi hyödyksemme. Hän tietää, mitä kukin meistä tarvitsee, ja hän antaa meille jonkun sairauden, joko palkitakseen meidät tai jotta voisimme lunastaa syntejä.


(suom. Jaakko Olkinuora)

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ehtoolliseen valmistautuminen

EHTOOLLISEEN VALMISTAUTUMINEN Munkki Damaskinos Ksenofontoslainen Koko ortodoksisen jumalanpalveluselämän ydin on Herran pyhä ehtoollinen, salaisuuksista suurin, jossa leipä ja viini muuttuvat ihmeellisellä tavalla Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Säännöllinen ehtoolliseen osallistuminen on jokaisen ortodoksin velvollisuus, mutta sitä ei tule nähdä oikeastaan velvollisuutena vaan koko ihmiselämän suurimpana ilona: mikä voi olla valtavampaa ja ihanampaa, kuin ottaa itsensä Jumala sisäänsä ja tulla Kristuksen ruumiin kautta yhteen myös kaikkien muiden kirkon jäsenten kanssa? Ehtoollisrukouksissa sanotaan, että Kristuksen ruumis ja veri tuovat syntien anteeksiantamuksen, iankaikkisen elämän, ruumiin ja sielun parannuksen ja aistien puhdistukseksi.                       Ehtoollinen on ortodoksisessa kirkossa rajattu vain ortodoksisen kirkon jäsenille. Siksi esimerkiksi luterilaiset ja roomalaiskatolilaiset eivät saa osallistua ortodoksiseen ehtoolliseen. Tämä johtuu siitä, että o

Munkkeus on elinikäinen sitoumus

ATHOSVUOREN SIMONOPETTAN LUOSTARIN IGUMENI EMILIANOS KATKELMIA MUNKKEUDEN PYSYVYYDESTÄ [Pyhä Makarios Suuri kirjoittaa:] Jos joku haluaa lähteä pois luostarista minkä tahansa erimielisyyden takia, hän ei saa mukaansa yhtään mitään lukuun ottamatta yhtä vaatimatonta asua, ja hän eroaa veljestön yhteydestä uskottomana. Tämä sääntö muistuttaa meitä evankeliumin ehdoista avioliitoille, siis avioerokieltoa. Herra  inhoaa avioeroa.  Ykseys on Pyhän Kolminaisuuden ja Kirkon salaisuus.  Avioero on kaikissa tapauksissa  poissuljettua,  vaikka evankelistojen mukaan se vaikuttaisikin olevan sallittu aviorikoksen tapauksessa.  Todellisuudessa tämä tarkoittaa, että aviorikos tuhoaa avioliiton.  Jumala ei siis anna siunausta erottaa sitä, minkä Hän on yhdistänyt, vaan  Hän julistaa , että  yhteisen taakan kantaminen Kristuksessa on päättynyt. Sama merkitys on [pyhän Makarioksen] sanalla ”uskottomana”. Jos joku haluaa lähteä luostarista, koska hän väsähtää kuuliaisuustehtävissä,

Ortodoksisesta raamatuntulkinnasta

En ole yleensä kirjoittanut tänne blogiin omia tekstejäni, vaan rajoittunut ainoastaan käännöksien julkaisemiseen. Monet ovat kuitenkin pyytäneet minua kirjoittamaan lyhyen johdatuksen ortodoksiseen raamatuntulkintaan, joten tartuin tuumasta toimeen. Viime aikoina julkisessa keskustelussa on eri yhteyksissä viitattu kristinuskon tärkeimpään kirjaan, Raamattuun. Puheenvuoroista on kuitenkin käynyt ilmi, että raamatuntulkintamenetelmien tuntemus vaihtelee, eivätkä aina lukijoille tai kirjoittajille edes tulkinnan perusperiaatteet ole selvillä. Erityisesti olen törmännyt epätietoisuuteen ortodoksisesta raamatuntulkintaperinteestä. Miten kirkkomme siis tulkitsee pyhiä kirjoituksia? Usein sanotaan, että ortodoksinen kirkko on tradition kirkko. Uskon lähteinä pidetäänkin Raamatun ohella kirkon kaksituhatvuotista traditiota: Raamattu kuuluu traditioon, ja traditio taas pohjautuu Raamattuun. Tradition ytimessä ovat ensimmäisen vuosituhannen aikana vaikuttaneet kirkkoisät ja myös kirk