Siirry pääsisältöön

Epäonnistumisesta


Yritätkö sanoa minulle jotain?

Epäonnistuminen ei tarkoita, että olen epäonnistunut.

Se tarkoittaa vain sitä, etten vielä onnistunut.

Epäonnistuminen ei tarkoita, että en saanut jotain valmiiksi.

Se tarkoittaa, että opin jotain.

Epäonnistuminen ei tarkoita, että jouduin häpeän alaiseksi.

Se tarkoittaa, että uskalsin yrittää.

Epäonnistuminen ei tarkoita, että minun täytyy luovuttaa.

Se tarkoittaa, että minun täytyy yrittää vielä kovemmin.

Epäonnistuminen ei tarkoita, etten tule koskaan onnistumaan.

Se tarkoittaa, että minun täytyy yrittää enemmän.

Sillä mitä enemmän teemme asioita, sitä enemmän asioita voimme tehdä.

Muistakaa, että on hyvä olla merkittävä, mutta merkittävämpää on olla hyvä... 

(tuntemattoman kirjoittajan teksti, suom. Jaakko Olkinuora)

Kommentit

  1. Hei!
    ja kiitos mielenkiintoisesta blogista! Koska itse olen klassisen musiikin (ja ainakin vielä toistaiseksi)ortodoksisuuden harrastaja, olisin kysellyt ihan mielenkiinnosta, että mitä mieltä Athos-vuorella sekä ortodoksisessa maailmassa ylipäätänsä ollaan länsimaisesta taidemusiikista? Vanhus Porfyrios taisi olla Bach-fani, mutta muuten en tiedä ja kysyn kiinnostuneena sen takia, että haaveilen ortodoksiseen Kirkkoon liittymisestä ja olisi sääli, jos länsimaista taidemusiikkia katsottaisiin Kirkkonne pyhimmässä paikassa jotenkin pahana.
    Kiitos, jos vastaat!

    ystterv
    P

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ehtoolliseen valmistautuminen

EHTOOLLISEEN VALMISTAUTUMINEN Munkki Damaskinos Ksenofontoslainen Koko ortodoksisen jumalanpalveluselämän ydin on Herran pyhä ehtoollinen, salaisuuksista suurin, jossa leipä ja viini muuttuvat ihmeellisellä tavalla Kristuksen ruumiiksi ja vereksi. Säännöllinen ehtoolliseen osallistuminen on jokaisen ortodoksin velvollisuus, mutta sitä ei tule nähdä oikeastaan velvollisuutena vaan koko ihmiselämän suurimpana ilona: mikä voi olla valtavampaa ja ihanampaa, kuin ottaa itsensä Jumala sisäänsä ja tulla Kristuksen ruumiin kautta yhteen myös kaikkien muiden kirkon jäsenten kanssa? Ehtoollisrukouksissa sanotaan, että Kristuksen ruumis ja veri tuovat syntien anteeksiantamuksen, iankaikkisen elämän, ruumiin ja sielun parannuksen ja aistien puhdistukseksi.                       Ehtoollinen on ortodoksisessa kirkossa rajattu vain ortodoksisen kirkon jäsenille. Siksi esimerkiksi luterilaiset ja roomalaiskatolilaiset eivät saa osallistua ortodoksiseen ehtoolliseen. Tämä johtuu siitä, että o

Munkkeus on elinikäinen sitoumus

ATHOSVUOREN SIMONOPETTAN LUOSTARIN IGUMENI EMILIANOS KATKELMIA MUNKKEUDEN PYSYVYYDESTÄ [Pyhä Makarios Suuri kirjoittaa:] Jos joku haluaa lähteä pois luostarista minkä tahansa erimielisyyden takia, hän ei saa mukaansa yhtään mitään lukuun ottamatta yhtä vaatimatonta asua, ja hän eroaa veljestön yhteydestä uskottomana. Tämä sääntö muistuttaa meitä evankeliumin ehdoista avioliitoille, siis avioerokieltoa. Herra  inhoaa avioeroa.  Ykseys on Pyhän Kolminaisuuden ja Kirkon salaisuus.  Avioero on kaikissa tapauksissa  poissuljettua,  vaikka evankelistojen mukaan se vaikuttaisikin olevan sallittu aviorikoksen tapauksessa.  Todellisuudessa tämä tarkoittaa, että aviorikos tuhoaa avioliiton.  Jumala ei siis anna siunausta erottaa sitä, minkä Hän on yhdistänyt, vaan  Hän julistaa , että  yhteisen taakan kantaminen Kristuksessa on päättynyt. Sama merkitys on [pyhän Makarioksen] sanalla ”uskottomana”. Jos joku haluaa lähteä luostarista, koska hän väsähtää kuuliaisuustehtävissä,

Ortodoksisesta raamatuntulkinnasta

En ole yleensä kirjoittanut tänne blogiin omia tekstejäni, vaan rajoittunut ainoastaan käännöksien julkaisemiseen. Monet ovat kuitenkin pyytäneet minua kirjoittamaan lyhyen johdatuksen ortodoksiseen raamatuntulkintaan, joten tartuin tuumasta toimeen. Viime aikoina julkisessa keskustelussa on eri yhteyksissä viitattu kristinuskon tärkeimpään kirjaan, Raamattuun. Puheenvuoroista on kuitenkin käynyt ilmi, että raamatuntulkintamenetelmien tuntemus vaihtelee, eivätkä aina lukijoille tai kirjoittajille edes tulkinnan perusperiaatteet ole selvillä. Erityisesti olen törmännyt epätietoisuuteen ortodoksisesta raamatuntulkintaperinteestä. Miten kirkkomme siis tulkitsee pyhiä kirjoituksia? Usein sanotaan, että ortodoksinen kirkko on tradition kirkko. Uskon lähteinä pidetäänkin Raamatun ohella kirkon kaksituhatvuotista traditiota: Raamattu kuuluu traditioon, ja traditio taas pohjautuu Raamattuun. Tradition ytimessä ovat ensimmäisen vuosituhannen aikana vaikuttaneet kirkkoisät ja myös kirk